تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مهر 1403 - 23:48
کد خبر : 9374

بوی دیپلماسی در بازار دلار/ سکه ریزش کرد

به گزارش تهران خبر به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز تهران در چهارمین روز مهرماه فعالیت خود را در حالی آغاز کرد که قیمت ها  بر خلاف روز گذشته تمایل به افزایش نداشتند.برخی از کارشناسان بازار معتقد بودند که قیمت‌ها دیروز به اوج خود رسید و در روز چهارشنبه اصلاح شدند. به این ترتیب، قیمت

به گزارش تهران خبر به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز تهران در چهارمین روز مهرماه فعالیت خود را در حالی آغاز کرد که قیمت ها  بر خلاف روز گذشته تمایل به افزایش نداشتند.برخی از کارشناسان بازار معتقد بودند که قیمت‌ها دیروز به اوج خود رسید و در روز چهارشنبه اصلاح شدند.

به این ترتیب، قیمت دلار دیروز به سطوح میانی کانال ۶۰ هزار تومان رسید و در بازار پشت خطی سه‌شنبه شب تا سطح هشتم این کانال افزایش یافت. اما در روز چهارشنبه، وضعیت تغییر کرد و بازار نقدی با قیمت ۶۰ هزار و ۴۸۰ تومان آغاز به کار کرد و در عصر  با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز کاری گذشته، بر روی ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت.

تحلیلگران اقتصادی در این خصوص اشاره کردند که قیمت‌ها در بازار امروز به دلایل مختلفی دچار نوسان کاهشی شده‌اند.

یکی از دلایل اصلی که به آن اشاره شد، سیگنال‌ها و مباحث سیاسی مثبت اخیر بود. اظهارات مسعود پزشکیان در سازمان ملل گواه این ادعاست. رئیس‌جمهور در این نشست بر اهمیت برجام تأکید کرد و گفت که در جریان توافق برجام، بالاترین سطح نظارت‌های هسته‌ای را پذیرفتیم، اما خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، مردم را هدف قرار داد و هدف این اقدامات، امنیتی‌سازی ایران است که نتیجه‌اش ناامنی برای همه خواهد بود. پزشکیان همچنین تأکید کرد که ایران آماده تعامل با اعضای برجام است و اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت انجام شود، می‌توان در خصوص سایر مسائل نیز وارد گفتگو شد.

دومین موضوعی که توجه فعالان بازار ارز را به خود جلب کرد، اظهارات اخیر رافائل گروسی درباره ایران بود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گروسی، اعلام کرد که ایران نشان‌دهنده تمایل بیشتری برای همکاری با آژانس است و ابراز امیدواری کرد که به زودی پیشرفت‌هایی در مذاکرات فنی با ایران به دست آید. او همچنین برنامه‌ریزی کرده است که در ماه اکتبر به تهران سفر کند و با رئیس‌جمهور ایران، مسعود پزشکیان، دیدار نماید. گروسی همچنین اشاره کرد که ایران به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد، اما بدون شتاب‌زدگی و با سرعتی ثابت پیش می‌رود.

با وجود این شرایط، برخی همچنان بر این باورند که تنش‌های اخیر در منطقه یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت‌هاست و این رویداد ممکن است بار دیگر انتظارات را دستخوش تغییر کند.

در کنار عوامل سیاسی، برخی افراد دلایل دیگری را برای نوسانات کاهشی قیمت دلار مطرح کردند. به گفته آن‌ها، درهم دیروز فرمان صعود داد و امروز دستور عقب نشینی را صادر کرد.

برخی نیز مدعی بودند که بازارساز امروز اقدام به تزریق درهم کرده تا از ادامه نوسانات صعودی قیمت‌ها جلوگیری کند. این ادعا با توجه به قیمت درهم قابل تأیید است. درهم دیروز تا ۱۶ هزار و ۶۳۰ تومان افزایش یافت، اما امروز با کاهش ۱۳۰ تومانی به بازار بازگشت و در عصر به محدوده ۱۶ هزار و ۴۶۰ تومان رسید.

همچنین، بازار ارز هرات امروز شاهد کاهش قیمت دلار بود. طبق گفته معامله‌گران، اسکناس آمریکایی دیروز وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد، اما تنها یک روز در این سطح باقی ماند و به سرعت کاهش یافت. قیمت دلار هرات امروز به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت و در حال نوسان در نزدیکی این سطح بود.

از بازار ارز که بگذریم، قیمت انواع طلا و سکه در جریان فعالیت کاری امروز ریزش کرد؛ به این ترتیب سکه امامی که روز قبل با رکورد شکنی خود به سقف جدیدی رسیده بود روز چهارشنبه تا ۴۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان پایین آمد. طلا ۱۸ عیار نیز با کاهش ۲۹ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۸۷۸ هزار تومان فروخته شد.

۲۲۳۲۲۳

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.