شهرداری تهران دارای واحد مشاوره می شود
اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه ایجاد واحد خدمات مشاوره شهرسازی و معماری شهر تهران را تصویب کردند.
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در جریان سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران بررسی یک فوریت طرح “الزام شهرداری به ارائه لایحه ایجاد واحد خدمات مشاوره شهرسازی و معماری شهرداری تهران” در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت.
در ابتدا دلایل ارائه طرح از جمله لزوم تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات غیر ضروری به واحدهای شهرسازی و معماری در جامعه، آگاهی بخشی و ارتقای رعایت ضوابط مقررات شهرسازی و معماری در جامعه و کمک به رفع مشکلات شهروندان مطرح شد که بر این اساس شهرداری مکلف خواهد شد، ظرف دو ماه نسبت به بررسی و مطالعه ایجاد واحد ارائه خدمان شهرسازی و معماری شهرداری تهران و ارائه لایحه مربوط به شورا جهت تصویب اقدام کند.
مهدی عباسی در تشریح این طرح با اشاره به سابقه طرح تکریم ارباب رجوع در سال 83 گفت: این طرح با امضای اقای چمران به تاریخ 31/3/1383 به منظور ایجاد واحدهای مشاوره و راهنمایی حقوقی در شهرداری تهران ابلاغ شده است.
او افزود: آنچه امروز ارائه شده است در راستای نظارت تخصصی بر ماموریت های حوزه شهرسازی است. میخواهیم مردم با حقوق خودشان در حوزه شهرسازی آشنا بشوند تا در دام سودا گران در این حوزه گرفتار نشوند.
علی اصغرقائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در مقام مخالف طرح به مصوبات دوره سوم شورا در ارتباط با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی اشاره داشت و گفت: در این مصوبه شهرداری مکلف شد دفاتر خدمات الکترونیک شهر را راه اندازی کند. و ذیل آن آیین نامه های اجرایی به تصویب رسید. اما در آن دوران بحثی مطرح شد که مرز بین فعالیت های حاکمیتی و تصدی گری به خصوص در حوزه شهرسازی تعیین تکلیف شود. یکی از وظایفی که به دفاتر خدمات الکترونیک سپرده شد همین بحث روشنگری درارتباط با مسایل شهرسازی بود.
او ادامه داد: اینکه دفاتر به تعهداتشان عمل میکنند و یا اینکه شهرسازی این کارها را به دفاتر تفویض کرده است یا خیر یک بحث دیگری است. اما اگر بخواهیم نهادهای موازی ایجاد کنیم، مستلزم هزینه و نیروی کار است. به نظر می رسد طرح مسئله ضرورت ندارد و تنها لازم است مصوبات قبل پیگیری و به مرحله اجرایی برسد.
مهدی چمران با این توضیح که هدف از ارائه این طرح با آنچه در دفاتر خدمات الکترونیک رخ میدهد متفاوت است، گفت: ما در این طرح دنبال روشنگری ارباب رجوع و آشنایی او با حقوق شهرسازی هستیم.
او با اشاره به بازدید های مختلفی که از دفاتر خدمات الکترونیک داشته است، گفت: در بسیاری از موارد شاهد سردرگمی شهروندان در ارتباط با مسائل مشخص شهرسازی بودیم که نیاز به توضیحات بیشتری بودند. عموما احساس میکردیم که مردم سوال دارند. اینکه دفاتر باید به وظایف خود عمل کنند جای بحث ندارد. اما در شهرداری یک نفر باید پاسخوگی سوالها و ابهامات شهروندان در مواجهه با حقوق و قوانین شهرسازی باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در گذشته در شهرداری ها چنین دفاتری وجود داشته است یادآور شد: به یاد دارم که در مقطعی در منطقه 22 چنین دفاتری وجود داشت که با پیگیری و شفاف سازی مسائل شهرسازی برای شهروندان زمان خدمات صدور پروانه به کمتر از 25 روز رسیده بود.
او تاکید کرد: ایجاد یک دفتر جهت پاسخگویی به ایهامات و سوالات شهروندان در مناطق و حتی شورای شهر منافاتی با کار خدمات الکترونیکی ندارد.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه دیدار مدیریت شهری در دوره سوم شورا گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار بر تسریع کارها، تسهیل و تکریم مردم تاکید داشتند. وظیفه ایست که کارها روان و شآن و شخصیت شهروندان حفظ شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: در سال 85 الزام مطرح شد که طی آن در لابی همه ادرات و شهرداری ستاد های تکریم ارباب رجوع راه اندازی شود. متاسفانه در دوره ینجم ستاد اصلی در شهرداری تهران جمع شد . ولی در مناطق ستادها همچنان فعال هستند. این در حالی است که عمده مراجعات شهروندان به شهرداری های مناطق، مباحث شهرسازی است.
او ادامه داد: پیشنهاد می کنم آنچه در ستادهای مناطق هستند را با آنچه کمیسیون شهرسازی مطرح کرده است، تلفیق شود و دفاتر مشاروه حوزه شهرسازی ایجاد شود.
درنهایت پس از استماع نظرات موافق و مخالف طرح مذکور اعضای شورا به یک فوریت آن رای موافق دادند.
7-13
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0