تاریخ انتشار : سه‌شنبه 2 شهریور 1400 - 10:29
کد خبر : 1784

تحول در حمل و نقل تهران در سال جاری

در حال حاضر، ناوگان ريلى تهران به ٢ هزار دستگاه واگن مترو و ٩ هزار دستگاه اتوبوس نياز دارد و از این رو، تامین يك‌هزار دستگاه واگن جدید مترو و تکمیل ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ مترو در ناوگان ریلی پایتخت، اصلی‌ترین محورهای مورد تاکید شورای ششم است

به گزارش تهران خبر، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با برنامه تهران ۲۰ با اشاره به راهکارهای حل معضلات حمل و‌ نقل در دوره جدید مدیریت شهری، بر لزوم ارتقاء و تقویت حمل و نقل عمومی تاکید کرد.به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی سید جعفر تشکری هاشمی شب گذشته در گفت و‌ گوی زنده برنامه تهران ۲۰ گفت: واقعیت این است که حالِ حمل و نقل تهران خوب نيست و ناوگان عمومى دچار فرسودگى مفرط ناشى از يك دوره عقب‌گرد شده كه جبران این عقب‌ماندگی‌ها شايد سال‌ها زمان‌بر باشد. در حال حاضر، ناوگان ريلى تهران به ٢ هزار دستگاه واگن مترو و ٩ هزار دستگاه اتوبوس نياز دارد و از این رو، تامین يك‌هزار دستگاه واگن جدید مترو و تکمیل ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ مترو در ناوگان ریلی پایتخت، اصلی‌ترین محورهای مورد تاکید شورای ششم مى‌باشند. وی با بیان اینکه کار ساخت ١٠٥ دستگاه واگن جدید مترو به مرحله انعقاد قرارداد رسيده كه هزینه آن از محل منابع داخلى شهردارى تهران تامين خواهد شد.تصریح کرد: خط ۱۰ مترو از محل ۲۵ درصد قراردادهای قبلی آغاز شده اما معتقدم در این دوره می‌بایست به طور جدی ‌عملیات احداث خط ۱۰ مترو را فراموش کرده و به جای آن و به منظور پاسخ‌گویی به نیاز شهروندان، بر تامین واگن‌های مورد نیاز و تکمیل خطوط در دست احداث تمرکز کنیم.  عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: قريب به ١٠ سال است كه تامين اتوبوس جدید و نوسازى ناوگان اتوبوسرانی در پايتخت تقریباً صفر بوده و در حال حاضر، تنها ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد كه اين تعداد هم در مرز فرسودگى قرار دارند و امروز تهران به بيش از ٧ هزار دستگاه اتوبوس جدید نياز دارد.اکنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو‌کابین که در دوره گذشته تامین شده بود، به دلیل خرابی قطعه در پارکینگ خوابیده و می‌بایست به فوریت با همکاری خودروسازان داخلی نسبت به تامین قطعات مورد نیاز این اتوبوس‌ها اقدام شود.  تشکری هاشمی اظهار داشت: تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تا پایان سال از سوی معاون حمل و‌ نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شده و در دست پیگیری است. عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به تاکید مجری برنامه تهران ۲۰ بر عدم اجرای مصوبات قانونی در خصوص حمل و نقل عمومی گفت: در قدیم می‌گفتند: «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته؟» اما امروز باید گفت: «قوانین را چه کسی اجرا و چه کسی پیگیری کرده؟»بر اساس ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آن‌ها از محل منابع پیش‌بینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام نماید. بر این اساس، تا پایان اجرای قانون برنامه، می‌بایست ۲ هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوطه به خطوط ریلی شهری اضافه شود که از این تعداد، ۱۰۵۰ دستگاه سهم تهران است. تشکری هاشمی در پایان یادآور شد: در اواخر سال ۹۷ قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از طريق دريافت تسهيلات مالی خارجی فی‌مابين وزارت كشور (سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های كشور) و كنسرسيوم چينی – ايرانی (واگن‌سازی تهران و سی آر سی چين با راهبری شركت نورينكو) منعقد شد که جاری‌سازی قرارداد منوط به تامین سهم ۱۵ درصدی دولت به عنوان پیش‌پرداخت فعال‌سازی فاینانس تامین ۶۳۰ دستگاه واگن شد که هنوز محقق نشده و از زمره دیون دولت به شهرداری تهران تلقی می‌شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.