تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 - 15:50
کد خبر : 1489

پشت پرده نقاهتگاههای بلااستفاده شهر تهران

کرونا خانه به خانه چرخید و در شهر پخش شد اما بنا بود از همه امکانات شهر برای مبارزه با آن استفاده کنند و حالا پس از یک سال پای هیچ بیماری به سوله های بحران و نقاهتگاه ها باز نشده است.

همزمان با شیوع کرونا در اسفند 98 مراکز متعددی در شهرداری تهران آمادگی خود را برای کمک به مردم اعلام کردند که یکی از این مراکز سوله های در اختیار شهرداری تهران بود. از سوله های مدیریت بحران گرفته تا نمایشگاه شهر آفتاب، همگی بنا بود مراکزی را در اختیار بیماران پس از مرخصی از بیمارستان قرار دهند تا مبتلایان در وضعیت مثبت به خانه ها نروند و قرنطینه باشند اما عملی نشد و پس از آن مردم به صورت خانوادگی به کرونا مبتلا شدند.

آن زمان هزینه زیادی برای تجهیز سوله ها صورت گرفت و عکس هایی از سوله های مدیریت بحران و مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب منتشر شد اما در ادامه هیچ استفاده ای از این مراکز نشد.

نقاهتگاه تهران استانداردترین نقاهتگاه مجهز شده در ایران است - ایرنا

حال در پیک پنجم کرونا با کشته های بالا و تخت های کم بیمارستانی مواجه هستیم و استفاده از این مراکز بیش از پیش مورد نیاز خواهد بود اما این سوله ها برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار نگرفت و علی رغم آمادگی شهرداری تهران، وزارت بهداشت به آن ها نیاز پیدا نکرد و حالا با افزایش واکسیناسیون برخی از این مراکز به پایگاه های سلامت تبدیل شده است.

فراموش نکنیم از دیروز تا امروز ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند ومجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۹۵ نفر رسیدو تهران سهم بالایی در ابتلا داراست در این شرایط بحث قرنطینه اهمیت بسیاری دارد که تا کنون از آن غفلت شده است.

 این  نقاهتگاه ها می توانست به عنوان مجموعه ای برای کنترل کرونا در نظر گرفته شود که حالا بدون هیچ استفاده ای در گوشه ای از شهر برای مقابله با بحران افتاده است.

اختصاص ۲۶ پایگاه مدیریت بحران تهران برای تزریق واکسن کرونا - ایرنا

سه بیمارستان درخواست ایجاد نقاهتگاه دادند/ استفاده وزارت بهداشت از 3 پایگاه به صورت پایلوت!!

انتقاد از عدم اجرای قانون جدید مدیریت بحران در کشور - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

رضا کرمی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت سوله های بحران شهر تهران به خبرنگار تهران خبر گفت: سوله های بحران جهت ایجاد نقاهتگاه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت؛ از میان آن ها 8 پایگاه در اختیار است که تنها 3 پایگاه تجهیز شده است.

او افزود: اما بیماری به داخل این سوله ها نیامد و هنوز هم این مراکز در اختیار وزارت بهداشت است.

 کرمی تصریح کرد: تا کنون 30 پایگاه را برای واکسیناسیون در نظر گرفتیم و بیشتر از آن درخواستی نبوده و اخیرا 3 درخواست از بیمارستان داشتیم و آن ها را بررسی کردیم و وزارت بهداشت هم آن ها را تائید کرد که 2 پایگاه برای کسانی که از بیمارستان مرخص می شوند در نظر گرفته شده است.

کرمی تاکید کرد: مراکز بیماران سرپایی در سوله ها ایجاد شده است.مردم در آنجا رمدسیویر تزریق می کنند و برخی حتی یک روز بستری هستند و پس از آن به منازل باز می گردند.

او تصریح کرد: آدرس این سوله ها را نمی توانیم بگوییم.

کرمی در خصوص چرایی عدم استفاده از این مراکز گفت: وزارت بهداشت می گوید به دلیل اینکه هنوز این کار را نکردیم اگر پاسخ مثبت گرفتیم ادامه می دهیم و به عنوان پایلوت به فضاهای دیگر تعمیم می دهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تعداد سوله های بحران سطح تهران گفت: برای ما این امکان وجود دارد تا 64 پایگاه را در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهیم.

او در خصوص آمادگی این مراکز برای زلزله اظهار کرد: حضور کادر بهداشتی در این مراکز جز کارکرد پایگاه ها است در برخی فضاها نیروهای ما و نیروهای هلال احمر حضور دارند و نه تنها برای مقابله با زلزله مشکلی ایجاد نمی کند بلکه فعال هستند.

به گفته کرمی32 پایگاه فعال برای بحث مقابله با کرونا در اختیار وزارت بهداشت است.

اعلام آمادگی برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی

دکتر محمد رئوف قادری | شهر آفتاب

یکی دیگر از مراکزی که از همان روزهای اول برای مراقبت از بیماران کرونایی اعلام آمادگی کرد نمایشگاه شهر آفتاب بود محمدرئوف قادری، مدیرعامل «شهر آفتاب» در این خصوص گفت: هم زمان با شیوع کرونا در کشور و بحران های پس از آن  به عنوان مدیر نمایشگاه شهر آفتاب با هماهنگی شهرداری اعلام کردیم که نمایشگاه شهر آفتاب با همه امکاناتش آماده خدمت گزاری به مردم تهران است و می تواند خدماتش را در اختیار بهداشت و درمان قرار دهد.

او افزود: اما سازمانها، نهاد و .. هم این اعلام آمادگی را کردند و چندین بار دوستانمان در وزارت بهداشت و درمان از مجموعه شهرآفتاب بازدید کردند اما جز در یک مورد که آن هم افتتاح کانکس های متحرک خانه های امور عشایری بود و وزیر بهداشت به همراه معاونین حضور پیدا کرد دیگر حضوری در مجموعه شهر آفتاب نداشتند و گفتند که دیگر نیازی به آن پیدا نکرده اند اما همانند گذشته اعلام کردیم که نمایشگاه شهر آفتاب متعلق به مردم است و می تواند در اختیار مردم و بهداشت کشور قرار گیرد.

قادری با اشاره به وجود برخی تجهیزات در این مجموعه گفت: زیر ساخت های نمایشگاه بین المللی مناسب هر گونه خدمات رسانی به خصوص حوزه سلامت است اما تجهیزات پزشکی و بحث کرونا را وزارت بهداشت تامین و تجهیز می کند.

مدیرعامل «شهر آفتاب» در ادامه افزود: چون در داخل شهر سالن ها و امکانات بهتری در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته تا این لحظه وزارت بهداشت به مجموعه شهر آفتاب نیاز پیدا نکرده است اما کماکان اعلام آمادگی برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی می کنیم.

تاکید به بازنگری در ساختار مدیریت کرونا شهر تهران / تنها از 10 درصد ظرفیت شهرداری تهران برای مقابله با کرونا استفاده شده است/ ساختار وزارت بهداشت برای ارائه خدمات کرونایی معیوب است

صادقی: دود سیاسی کاری شورای شهر به چشم مردم تهران رفت

احمد صادقی، عضو شورای شهر ششم با اشاره به وضعیت استفاده از ظرفیت های شهرداری تهران برای ایجاد نقاهتگاه گفت: راه اندازی نقاهتگاه باید به تشخیص ستاد ملی کرونا باشد. شهر تهران به نقاهتگاه نیازی ندارد و خیلی از ظرفیت بیمارستان ها خالی است و بیشتر نیاز به نیروی انسانی دارد.

او افزود: شهرداری تهران با توجه به درخواست ستاد ملی کرونا آمادگی دارد که همه ظرفیت ها جمله کلیه مراکز ورزشی، فرهنگسراها ، سوله های بحران و حتی بوستان ها را در اختیار ستاد قرار دهد ولی تصمیم گیری برای استفاده از این فضاها جای دیگری اتفاق می افتد.

صادقی با بیان اینکه باید بازنگری در ساختار مدیریت کرونا شهر تهران صورت گیرد، گفت: ساختار قبلی که کرونا را مدیریت کرده موفق عمل نبوده و باید در دولت این ساختار مورد بازنگری قرار گیرد تا از همه ظرفیت های موجود شهر و کشور استفاده شود و این ساختار باید تغییر کند.

به گفته او شهرداری تهران آمادگی ارائه خدمات با استفاده از همه ظرفیت خود را دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ستاد کرونا تنها از 10 درصد ظرفیت شهرداری تهران استفاده کرده است، گفت: شهر تهران ظرفیت های بسیاری برای مبارزه با کرونا دارد.

صادقی با اشاره به ظرفیت شرکت شهر سالم تصریح کرد: شرکت شهر سالم ظرفیت کلینیکی دارد و ظرفیت بیمارستانی و مراکزی برای بستری ندارد. این امر به عهده حوزه درمان وزارت بهداشت است.

عضو شورای شهر تهران افزود: بایستی ظرفیت ها را مجموعه های تخصصی مانند وزارت بهداشت از شهرداری تهران بخواهد تا از آن استفاده کند.

او ادامه داد: نمی دانم چرا تنها از 10 درصد این ظرفیت استفاده شده است و به جز چند سوله مدیریت بحران از دیگر ظرفیت ها استفاده نشده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه صرفا بحث کرونا درمان نیست، گفت: کارهای زیادی باید در حوزه حمل نقل ترافیک، اجتماعی، آرامش شهروندی و… انجام شود. همچنین برای اقشار کم درآمد و قشر آسیب پذیر مانند سالمندان و بیماران زمینه ای فعالیت های زیادی انجام نشده است.

صادقی تصریح کرد: اولین کاری که شهردار تهران باید انجام دهد تغییر ساختار مدیریتی بحران کرونا است. با توجه به جایگاه قانونی شهرداری تهران مدیریت کرونا را باید ساماندهی کند و بر اساس ساماندهی به شهروندان خدماتی ارائه کند.

او ضمن انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در شهر تهران گفت: نمی دانم تهران ستاد یا فرماندهی کرونا دارد و هر روز یک عنوانی می گویند. حتی عنوان قرارگاه هم ذکر شده است. خودشان نمی دانند ساختار چگونه است. این ساختار معیوب است و نشان می دهد وزارت بهداشت نمی تواند آن را مدیریت کند و باید قدرت هماهنگی و بسیج بهتری وجود داشته باشد این ساختار باید در اختیار مدیریت بحران کشور باشد.

تهران شهری برای همه با امکانات بلااستفاده

بیش از یک سال و نیم از شیوع کرونا گذشته اما شهر تهران تنها از 10 درصد ظرفیت خود برای مقابله با کرونا استفاده کرده است و وزارت بهداشت همچنان در آزمون و خطا به سر می برد. 64 سوله مدیریت بحران، پارک ها و مراکز ورزشی بیشماری که می توانست در خدمت شهروندان باشد تا آنان برای درمان سرپایی در شهر تردد نکنند و ناچار نباشند مبتلایان با دیگر اعضا خانواده در یک خانه و زیر یک سقف به سر ببرند. ناچار نباشند در صف های عریض و طویل واکسیناسیون حضور پیدا کنند و مجبور نباشند برای دریافت خدمات مختلف سلامت خود را به خطر بیندازند. تهران امکانات دارد اما مدیریت یکپارچه نقطه ضعفی بود که در کرونا به سینه شهروندان خنجر می زند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.