تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1400 - 14:12
کد خبر : 690

انتخاب های سیاسی مانعی برای موفقیت شورای پنجم بود

سیمین برادران؛ خبرگزاری برنا شورای شهر پنجم به پایان رسید اما خبرنگاران حوزه شهری همچنان در میدان هستند و از عینک خودشان به وقایع می نگرند.آن ها در اولین گام خود با انتخاب سیاسی شهردار دست به گریبان حواشی زیادی شد و شاید با کمی بدشانسی سه بار به استقبال انتخاب شهردار پایتخت رفتند و

سال صفر؛ بچرخان روزگار ما را با چرخش زمین

سیمین برادران؛ خبرگزاری برنا


شورای شهر پنجم به پایان رسید اما خبرنگاران حوزه شهری همچنان در میدان هستند و از عینک خودشان به وقایع می نگرند.
آن ها در اولین گام خود با انتخاب سیاسی شهردار دست به گریبان حواشی زیادی شد و شاید با کمی بدشانسی سه بار به استقبال انتخاب شهردار پایتخت رفتند و در انتها به شهردار دانشگاهی تن دادند.

محمدعلی نجفی شاید توانمندی های زیادی داشت اما عده ای با حضور او موافق نبودند و نتوانست به دوران اوج خود نزدیک شود و سرانجام ناچار به استعفا شد که در همان روزها اعضا شورای شهر از پشت پرده هایی نام بردند و زمان زیادی را به انتخاب شهردار و یا دفاع از شهردار خود پرداختند گرچه معتقدم اگر نجفی استعفا هم نمی داد به مرز استیضاح کشانده می شد چرا که در روزهای آخر اختلاف جدی با برخی اعضا پیدا کرد. شورائیان با اینکه می دانستند قانون بازنشستگی در مجلس اصلاح می شود با این تفکر که عطف به ماسبق نخواهد شد افشانی بازنشسته را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کردند ولی بعد از تصویب قانون در مجلس، افشانی به هر دری زد تا آن را دور بزنند. چند دستگی حزبی در شورای پنجم سبب شد انتخاب های سیاسی رخ دهد و در انتها به فردی که شاید برای تصدی بهشت راه زیادی باید طی می کرد تن دادند. لجبازی عده ای برای خروج محسن هاشمی رفسنجانی از شورا و تصدی شهرداری تهران شاید بزرگترین اشتباهشان بود چرا که از شهردار عملگرا دست کشیده و به شهرداران سیاسی و یا دانشگاهی تن دادند.

حناچی در ماه های آخر به عدم شجاعت در پیشبرد اهداف متهم شد و سایرین او را شهردار کم کاری دانستند اما شورائیان در همین گرداب گیر افتادند. شورای شهر پنجم تلاش های بسیاری برای تغییر شهر به نفع انسان محوری صورت داد اما همواره در ادعای شهر دوستدار کودک و شهری امن برای زنان ناکام ماند.
ساخت پلازاهای شهری و طرح خیابان کامل را می توان از اقدامات مناسب دانست از سوی دیگر استحصال آب های روان را می توان نقطه قوت دانست و شهرداری تهران این اقدام را به خوبی انجام داد و پایتخت را از سیل سال 98 نجات داد. شورای شهر پنجم تنها در قانون بازنشستگی و تغییر شهردار بدشانسی نیاورد. همزمان با کمبود منابع مالی برای اجرای پروژه های شهری با شیوع کرونا دست به گریبان شد و همه معادلاتشان بر هم ریخت. نتوانست از محل منابع پایداری که در نظر داشت تامین مالی کند و نگران پسماند، بهشت زهرا، تامین تجهیزات و منابع انسانی برای مقابله با کووید 19 شد و بسیاری از برنامه ها را به وقت دیگری موکول کرد. عملکرد شورای یکدست اصلاح طلب پنجم با توجه به موانع و مشکلات موجود را مثبت ارزیابی کنم اما به نظر می رسد شورای ششم لازم است در زمینه بازآفرینی شهری و آسیب های اجتماعی تلاش های بیشتری نشان دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.