تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مرداد 1400 - 10:43
کد خبر : 326

خداحافظی به سبک نطق پیش از دستور و تذکر/ صف گزارش کار در روزهای آخر شورای پنجم

روزهای آخر مدیریت شهری پنجم را سپری می کنیم و اعضای شورا آخرین نطق ها و گزارشات خود را در صحن علنی قرائت کردند که بیشتر شبیه گزارش کار و خداحافظی روزهای آخر بود.

به گزارش تهران خبر؛ اعضای شورای پنجم در جریان سیصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر یعنی دقیقا یکی مانده به آخرین جلسه دوره پنجم نطق پیش از دستوری ارائه کردند که بیشتر به گزارش کار چهار دوره مدیریت شهری و خداحافظی شباهت داشت.

یکی از مردم خواست تا قضاوت کنند چگونه شهر را اداره کردند و دیگری هم عنوان کرد که به وعده ها عمل کردیم و بر عهد خود پابرجا بودیم. یکی شعر خواند و آن یکی گفت که هرگز پولی به جیب نزده است و همه همه به ارائه گزارش کار با ادبیات مختلف پرداختند.

حق شناس: شهرفروشی نکردیم / نگذاشتند شهرداران منتخب کار کنند

«در طول چند دهه ، رویکرد مدیریت شهری تهران بر آن بود که با صدور مجوز ساخت و ساز های نامحدود و گسترده به بهانه پاسخ به تقاضای مسکن با کسب درآمدهای کلان و البته استقراض از بانک ها و فروش اوراق قرضه در عمل با فروش زمین و آسمان شهر نسبت به توسعه کالبدی شهر اقدام کند .  پل ها ، تونل ها و اتوبان هایی ساخته شد و در حوزه مترو نیز پیشرفت های نسبتا خوبی صورت گرفت اما در برآیند کلی نتایج در حد مطلوب شکل نگرفت.  ساخت تونل ها، پل ها و اتوبان ها ، ترافیک و آلودگی هوای شهر را کاهش نداد وحال مردمان شهر را خوب نکرد. ساخت و سازهای گسترده نه فقط منجر به کاهش قیمت مسکن نشد بلکه قیمت‌ها نجومی شده و سر به فلک کشید . جمعیت شهر و عرض و طول و ارتفاع شهر به دلیل همین سیاست‌ها در حد انفجار افزایش یافت و باغ‌های قدیمی شهر برای ساخت و سازها نابود شد. آب و هوای شهر روز به روز آلوده تر و ترافیک نیز سنگین تر شد. شهر پاک شهری است که برای کسب درآمدهای کلان آب،هوا، زمین، آسمان ، محیط زیست و بافت محلات و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی شهر فروخته نمی‌شود و همه سرمایه های تجدید ناپذیر فدای ساختمان و ماشین و فساد مدیریت شهری نمی شود.  آری این شورا با هدف شهر انسان محور و شهر پاک ، شهر فروشی را تقریباً متوقف کرد از تخریب باغ ها جلوگیری کرد ، به زد و بندها و فساد های چند هزار میلیاردی پاسخ رد داد .  آب و هوا را آلوده تر نکرد ، بدهی های شهر را کاهش داد ، آسیب های اجتماعی و فرهنگی شهر را افزایش نداد.  شورای شهر پنجم با وجود همه کارشکنی ها و فشارها و با وجود معضلات بدهی و هجوم چند هزار طلبکار چندساله ، تورم نیروی انسانی ، فساد و نابسامانی به جامانده از گذشته ، با وجود کاهش شدید درآمد ها به دلیل توقف شهر فروشی ، با وجود مشکلات کلان اقتصادی ناشی از تشدید تحریم ها و افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی و با وجود آثار زیان بار ناشی از وقوع پاندمی کرونا ، علیرغم وعده های برخی ، در باتلاق شهرداری غرق نشد و در جهات عدیده ای موفق بود ، هر چند که این توفیق با انتظارات مردم و بدنه اصلاح طلب و اعضای این شورا از خود فاصله بسیاری داشت.  هر چند واقعیت های کناره ‌گیری آقای محمد علی نجفی اولین شهردار، بازنشستگی ویژه آقای محمد علی افشانی دومین شهردار و بدعهدی ها و ناکارآمدی ها ی سومین شهردار منتخب توسط این شورا تاسف بار است که در مجال مناسب به آن پرداخته خواهد شد. وقتی نمی گذارند شهرداران منتخب کار کنند … دولت محترم هیچ کمکی حتی آنچه را که قانون بر عهده اش گذاشته را به مدیریت شهری نمی کند و در یک رفتار شگفتی ساز از دعوت شهردار برای حضور در جلسات دولت خودداری می نماید یا مقامات عالی حتی از دیدارهای تشریفاتی سالانه با منتخبان میلیونی مردم خودداری می کنند، نمایندگان مجلس به ناروا به تحقیق و تفحص در حوزه شهرداری رای مثبت نمی دهند .یا شهرداری پس از انتخاب دچار توهم شگفتی آور و رقت بار خود بزرگ‌بینی می‌شود ، به مردم و کسانی که به او اعتماد کرده اند پشت می کند و پنجه بر صورت دموکراسی و شورای شهر می کشد ، به تعهدات خود عمل نمی کند .شورای شهر نیز به دلیل پاره ای از مصلحت ها سکوت پیشه می کنند و دم بر نمی آورند ، شوربختانه فرصت ها می سوزد و حقوق مردم تضییع می شود.»

حجت نظری: پولی به جیب نزدم/ شفاف بودیم

«وعده دادیم که از جیب مردم پروژه‌های چندهزار میلیاردی بی‌حاصلی همچون پل صدر نخواهیم ساخت و نساختیم. وعده دادیم فضای تنفس شهر را بیشتر مسدود نخواهیم کرد و نکردیم. اما به جای آن فضاهای مردم محور همچون پلازها را توسعه دادیم. پروژه‌های کم‌هزینه و ملموس در محلات ایجاد اجرا کردیم. هویت شهر را حفظ کردیم و تلاش کردیم شهروندان بیشتر با کوچه‌ها و خیابان‌ها ارتباط برقرار کنند. فضاها و مکان‌هایی که بخشی از خاطره جمعی تهرانی‌ها بود را برای آیندگان حفظ کردیم و در اختیار عموم گذاشتیم.

. هنوز در همان خانه‌ای سکونت دارم که سال ۹۱ تملک کردم و هنوز همان ماشینی را دارم که سال ۹۲ خریداری کردم. در تمام مدت این چهار سال بیش از بسیاری از مدیران اجرایی ارشد شهرداری برای شهرم و همشهریانم تلاش کرده‌ام و بیش از انتظار قانون، وقت گذاشته‌ام. هرگز خواسته شخصی از هیچ‌یک از مدیران یا کارکنان شهرداری طلب نکردم و هرچه به ایشان ارجاع دادم و پی‌گیری کردم، درخواست مردم و انجام کارهای قانونی بود که در راهروهای شهرداری و پشت درب دفتر مدیران معطل می‌ماند. در این چهارسال تنها حقوق شورای شهر را دریافت کردم و از هیچ کمیسیون، شورا، ستاد یا مرجع دیگری ریالی دریافت نکرده‌ام. البته همه می‌دانید که مزد اینها که گفتم، ردصلاحیت بود!

حال این دفتر به پایان آمده، فصلی نو در حال آغاز است بنده به عنوان جوان‌ترین عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بوده و به سبب همین عضویت نیز مسئولیت کمیته‌های تنقیح مصوبات، مشارکت‌های مردمی، ورزش و ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران را برعهده داشتم.

در این چهارسال، برخلاف دوره‌های گذشته شورا و رویه حاکم بر مجلس شورای اسلامی، تمام تصمیم‌ها و عملکرد ما در منظر و مرای عموم مردم بوده و آنچه انجام دادیم نه پشت درهای بسته، بلکه کاملا شفاف و در معرض دید و قضاوت مردم قرار داشت.»

او در ادامه به گزارش کار خود در دوره پنجم پرداخت.

امانی: با وجود تذکرات پیاپی در تغییر فرهنگ مصرف آب موفق نبودم/ تبریک به منتخبین و چند نصیحت

«چهار سال از عمر مدیریتی شهر تهران گذشت و ما در این ۴ سال خدماتی انجام دادیم و تصمیماتی گرفتیم. این ۴ سال و سایر ۴ سال‌ها ممکن است در مقابل عمر ۲۳۵ساله یا ۷۰۰۰ساله تهران هیچ به نظر رسد اما طبعا نه برای من و نه برای هیچکدام از همکاران سابق و آتی من، این مقایسه، عامل انفعال نیست و نباید باشد زیرا که تاریخ با ثانیه‌ها نوشته می‌شود و تک تک تصمیمات و حرف‌ها و اعمال ما، در آینده این شهر و زندگی مردمانش اثر خواهد گذاشت. گاه، اثری بسیار بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنیم.تعریف بخشی از زونهای TOD تهران، تصویب دستورات مهم و ماندگار در این حوزه در سطح برنامه ۵ساله و بودجه‌های سالانه، الزام شهرداری به اصلاح طرح تفصیلی بر مبنای TOD، تهیه دستورالعمل خیابان کامل تهران، ایجاد کمیته‌های ۲۴گانه TOD، سامانه هوشمند TOD شهر تهران که مفتخرم اعلام کنم دیروز رونمایی شد، آموزش حدود ۵۰۰ نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری و تالیف و ترجمه ۷ کتاب در این حوزه، بخشهای برجسته این اقدامات بودند که همه، اولین بودند و مستدام نیز خواهند بود. 

با وجود تذکرات رسمی متعدد به شهرداری در مصرف آب، شاید در فرهنگ‌سازی خیلی موفق نبودم ولی در حوزه تخصصی، نتایج خوبی کسب کردیم و انشالله باعث این تغییر نگرش شدیم که سیاست جمع آوری رواناب شهری، باید به سیاست جذب رواناب تبدیل شود و احداث چاههای جذبی، جایگزین احداث شبکه تونل‌ها شود. در دستورالعمل خیابان کامل نیز احداث چاههای جذبی در معابر کامل، ابلاغ شد. اشتباه همیشه سرزدنی است، حتی از حاکمان. البته برخی از اشتباهات حقیقتا بخشودنی نیست ولی در هر حال، کمترین مسوولیت اجتماعی ما، عذرخواهی از اشتباه است که در فرهنگ اجتماعی و نیز فرهنگ حکمرانی ما، جا نیافتاده و بسیار از آن دوریم. 

خدمت منتخبین محترم شورای اسلامی شهر تهران تبریک عرض میکنم. درست است که ما و شما به مدت ۴ سال در راس تصمیم گیری مدیریتی تهران هستیم ولی آثار و عواقب تصمیاتمان، سال‌ها و دهه‌ها بر شهر اثر خواهد گذاشت. ضمن آرزوی بهترینها برای شما در این موقعیت از خدمتگزاری و اثر بخشی، از شما همکاران گرامی، یک درخواست دارم. لطفا، عمیقا آگاه باشید که تصمیات و بیانات شما بویژه در زمینه کالبد و زیرساختهای شهری، آثار و عواقب طولانی مدت بر شهر دارد. لطفا تعجیل در طرح‌ها و لوایح نداشته باشید. روش ما اینگونه بود. هرچند متهم شدیم به کم کاری، ولی به کارشناسان میدان دادیم و تاحد امکان، تا زمانی که آن‌ها، از بابت فنی و علمی به جمع‌بندی واحد یا نزدیک به هم نمی‌رسیدند، طرح‌ها و لوایح را تصویب نمی‌کردیم. »

میرلوحی: فقط شعر خواند

بسمه تعالی

گشت پایان دوره پنجم  / دوره سهل و سخت و مشت  و گران/ سهل و شادان به رای میلیونی /  که نهادند مردم تهران/ سخت  از جانب زمین و زمان /  زلزله با کوید و سیلابان/ بد زتحریم پول ناکافی  /  هر طرف مجمع طلبکاران/ خشکسالی نمود رخ آخر/   تا که کامل شود غم و حرمان از گرانی مپرس هم شهری / که به لب ها رسید طاقت وجان/ مَشت چون خان خوب نورآباد /  که نظارت حقوقی و اتقان/ محسن هاشمی رئیس سلیس /  لیک ده مرتبه عیان و نهان/ قهر و لبخند و دور و از نزدیک  /   مینمودی امور صحن روان/ مرتضی پیر دیر الویری /  که شدی صدر بودجه و انبان/ با رسولی کلید دار خزان /  آروین بهار شفافان/ زفراهان مجید پایش ها  /  میرلوحی و اصفهان لنگان /  بنمودند امر برنامه به/ حساب و کتاب و توش و توان/ حق شناس و کلاه و نام و هنر / زنگ تفریح جمله اذهان/ از خلیل و ری و مجسمه موم  / کوه بی بی و چشمه مرجان/ مسجد جامعی به عشق کتاب/ روز فرهنگ و موزه تهران/ حجت ما بشیر پیر و جوان /  با نظر های تازه و مجان/ فخر الهام با امید آمد/ ظاهرا هست با امید الان/ بخش فرهنگ و  اجتماعی را/ رله کردند جمع باحالان/ صدر اعظم رئیس با باغات/ از نشانان آتش او منان/ آرش کوه باز یار محیط /  ترک نرم و هماره او خندان/ کرم و مهر از خدا بسیار/   سوی شورای شهر گشت روان/ همت این سه قابل تقدیر/  زتوجه به امر جسم و روان/ شهرسازی ولی چه نیک آمد/  در صدد دحر منظر و سامان/ طرح تفصیلی از غبار بشست/  به نهادی به روی میز عیان/ بود سالار طرح موضوعی/  چون به اعطا رسید این فرمان/ که زبهرام خوش نژاد بخواه/ طرح احیا بافت را چندان/ اگر اعطا نبود گوی سخن/ چه کسی مینمود کار اعلان/ حمل و نقل و قطار و بوس و سمند/  که شب و روز می دوند دوان/ تحفه ها و مطاع قزوینی/  که علیخان خیارج و چندان/ شهربانو مرام آب و اروم/  معبر کامل و تذکر آن/ هر تذکر که ثبت کرد افشین/  کارگر را ستاند داد عیان/ نام بهرام بود صدر جلیس/   اول هر نشست با الحان/ 8 تا 15 شماره بخواند/   تا شود جمع خاطر و اذهان/گشت پایان دوره پنجم/    به خداوند می سپارمتان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.