تاریخ انتشار : شنبه 5 مهر 1404 - 13:57
کد خبر : 23290

تعرفه واحد ترانزیتی چین، ایران و ترکیه در آستانه نهایی شدن

امین ترفع، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تهران خبر و به نقل از تسنیم درباره تعرفه‌های مسیر ترانزیتی از چین به قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه اظهار کرد: یک تعرفه مشترک برای کل مسیر تعیین شده تا کالاها از مبدا تا مقصد جابجا شوند. جلسه‌های نهایی برای قطعی

امین ترفع، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تهران خبر و به نقل از تسنیم درباره تعرفه‌های مسیر ترانزیتی از چین به قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه اظهار کرد: یک تعرفه مشترک برای کل مسیر تعیین شده تا کالاها از مبدا تا مقصد جابجا شوند. جلسه‌های نهایی برای قطعی کردن این تعرفه‌ها در حال برگزاری است و به زودی تصمیم نهایی اعمال خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این، بخشی از واردات و صادرات دو جانبه ایران از طریق ریل انجام می‌شود و عملکرد راه‌آهن در حوزه بین‌المللی سال قبل جهش قابل توجهی داشت.

وی ادامه داد: بیش از پنج میلیون تن کالا جابجا شد. تعرفه‌های مسیر عمدتاً بر اساس هزینه‌های کشورها تعیین می‌شود و خارج از تصمیم کلان وزارتخانه نیست.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت ترانزیت شرقی ایران گفت: عملکرد ترانزیتی از چین طی سال‌های گذشته محدود بود. حتی با تعیین تعرفه‌ها، اجرایی شدن این مسیر به عوامل متعددی بستگی دارد و تنها به معنی یک گام به جلوست.

ترفع با بیان این‌که بیشتر بارهای قابل جابجایی از خاک کشورمان شامل مواد غذایی و غلات است، مسیرهای شرقی-غربی و شمال-جنوب، هرچند گاهی بخشی از بارها در آن جابجا می‌شود—مثلاً از بلاروس به روسیه و سپس به بندرعباس و در نهایت به هند یا عمان—اما کریدور کامل شرقی-غربی به صورت مستمر فعال نیست. موانع داخلی وجود ندارد و مسئله بیشتر به عدم تمایل و هماهنگی کشورهای مسیر بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.