تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آبان 1403 - 11:24
کد خبر : 11148

در حاشیه شورای شهر: خط و نشان چمران برای دیوان محاسبات/ سرنوشت انتخاب شهردار توسط مردم چه می‌شود؟/ ان‌شاءالله اتوبوس‌ها سالم به بندرعباس می‌رسند

به گزارش تهران خبر به نقل از خبرآنلاین، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، پیش از آغاز دویست و هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز به بررسی گزارش حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران خواهیم پرداخت. این دستور تا پایان جلسه در اولویت کار قرار دارد

به گزارش تهران خبر به نقل از خبرآنلاین، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، پیش از آغاز دویست و هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز به بررسی گزارش حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران خواهیم پرداخت. این دستور تا پایان جلسه در اولویت کار قرار دارد و اصرار ما بر این است که گزارش‌های حسابرسی به‌روز باشد تا نتایج مصوب و تکالیف محوله به شهرداری به نحو مطلوب اجرا شود.

تسنیم در خبری نوشت: وی در مورد جلسه هم‌اندیشی صبح امروز برخی از اعضای شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از جمله آن‌ها جمع‌آوری کمک‌هایی برای مردم لبنان و غزه بود. همچنین بحث کمیسیون ماده ۵ نیز در جلسه مطرح شد.

رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به اظهارات وزیر کشور مبنی بر انتخاب شهرداران توسط مردم گفت: درباره این موضوع باید مجلس تصمیم‌گیری کند. تا جایی که من به یاد دارم، این مسئله دو بار در مجلس مطرح شده و تاکنون مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار نگرفته است.

چمران درباره ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت تصریح کرد: قصد ندارم تاریخی دقیق اعلام کنم، اما بر اساس پیگیری‌ها، تعدادی از اتوبوس‌ها وارد شده‌اند و تعدادی دیگر نیز از طریق کشتی بارگیری شده‌اند و ان‌شاءالله سالم به بندرعباس خواهند رسید تا به تهران منتقل و به ناوگان حمل‌ونقل افزوده شوند.

وی افزود: همچنین در حال پیگیری قراردادها و استفاده از ظرفیت‌های داخلی تولیدکنندگان اتوبوس هستیم. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور معاون حمل‌ونقل و معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با تعدادی از خودروسازان برگزار کردیم تا بتوانیم از این ظرفیت نیز بهره‌مند شویم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر ماهیانه ۵۰ دستگاه اتوبوس از طریق شرکت‌های داخلی به شهرداری تحویل داده می‌شود و ما تأکید کردیم این تعداد به ۶۰ دستگاه افزایش یابد که آن‌ها نیز قول همکاری دادند.

وی به موضوع آلودگی هوا نیز اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا مشکلی مداوم و دردآور است. امیدواریم خداوند کمک کند تا این معضل نیز برطرف شود. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با گسترش حمل‌ونقل عمومی و در دسترس قرار دادن بیشتر آن برای مردم، بتوانیم در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشیم.

چمران در ارتباط با موضوع مطرح شده از سوی دیوان محاسبات کشور و تذکر این نهاد در مورد گزارش بودجه شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ گفت: درباره این مسئله، در گذشته نیز در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی و شورای پنجم مباحثی مطرح شد و شورای پنجم نیز در این زمینه مصوبه‌ای داشت. از نظر قانونی، حسابرسی شهرداری توسط شورا و مشاورانی که به این کار می‌پردازند انجام می‌شود و حسابرسی‌ها قانونی هستند. باید تأکید کنم که بودجه شهرداری، بودجه دولتی نیست که دیوان محاسبات کشور حق ورود به آن را داشته باشد و این وظیفه بر عهده شورا است. اگرچه شورا تشکیلاتی مانند دیوان محاسبات شهری ندارد، اما به‌صورت ویژه این کار را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: بودجه شهرداری از محل عوارض مردمی تأمین می‌شود؛ بنابراین شوراها خود حسابرس دارند و حسابرسی‌ها را انجام می‌دهند. ورود دیوان محاسبات کشور به بررسی بودجه‌های شهرداری‌ها از نظر قانونی صحیح نیست. در گذشته نیز این موضوع دو بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و پاسخی که دریافت شده این است که بودجه شهرداری‌ها دولتی نیست و دیوان محاسبات حق بررسی آن را ندارد.

۲۳۳۲۳۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.