تاریخ انتشار : جمعه 4 آبان 1403 - 19:12
کد خبر : 11049

95 میلیون آمریکایی “آب آلوده” می نوشند!

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده میلیون‌ها نفر در ایالات متحده ممکن است برای تأمین آب آشامیدنی خود به آب‌های زیرزمینی آلوده به مواد PFAS وابسته باشند. مواد PFAS یا پرفلئوروالکیل و پلی‌فلئوروالکیل گروهی از ترکیبات شیمیایی مصنوعی هستند که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده میلیون‌ها نفر در ایالات متحده ممکن است برای تأمین آب آشامیدنی خود به آب‌های زیرزمینی آلوده به مواد PFAS وابسته باشند.

مواد PFAS یا پرفلئوروالکیل و پلی‌فلئوروالکیل گروهی از ترکیبات شیمیایی مصنوعی هستند که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. این مواد به دلیل مقاومت بالای خود در برابر آب، چربی، حرارت و زوال، در محصولات گوناگونی مانند ظروف نچسب، بسته‌بندی مواد غذایی، لباس‌های مقاوم به آب، فوم‌های آتش‌نشانی و سایر محصولات خانگی و صنعتی کاربرد دارند.

PFAS به عنوان مواد شیمیایی همیشگی نیز شناخته می‌شوند، زیرا تجزیه آنها به‌طور طبیعی بسیار دشوار است و به همین دلیل می‌توانند در محیط زیست و بدن موجودات زنده برای سال‌های طولانی باقی بمانند. برخی از انواع این مواد، مانند PFOS و PFOA، به دلیل اثرات منفی بر سلامتی از جمله افزایش خطر سرطان، مشکلات کبدی و اختلالات هورمونی، توجه گسترده‌ای از سوی محققان و نهادهای نظارتی دریافت کرده‌اند.

این ترکیبات می‌توانند از طریق منابع مختلف مانند آب آشامیدنی و محصولات غذایی وارد بدن انسان شوند و اثرات بالقوه‌ای بر سلامت انسان و محیط زیست داشته باشند، که همین امر باعث افزایش نگرانی‌ها درباره استفاده و انتشار این مواد شده است.

بر اساس برآوردهای سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS)، بین 71 تا 95 میلیون نفر در 48 ایالت آمریکا، یعنی بیش از 20 درصد از جمعیت این کشور ممکن است برای تامین آب آشامیدنی خود به آب‌های زیرزمینی حاوی مقادیر قابل شناسایی از مواد پرفلئوروالکیل و پلی‌فلئوروالکیل، معروف به PFAS وابسته باشند.

نتایج مدل‌های پیش‌بینی می‌تواند به عموم مردم، تامین‌کنندگان آب و نهادهای نظارتی کمک کند تا پتانسیل آلودگی آب‌های زیرزمینی به PFAS را بهتر درک کنند، مطالعات آینده را هدایت کرده و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک منابع آب را بهبود بخشند.

دانشمندان USGS نخستین کسانی هستند که برآوردهای ملی از حضور PFAS در آب‌های زیرزمینی تصفیه‌نشده‌ای که برای چاه‌های عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارائه داده‌اند. این تحقیق همچنین برای اولین بار تعداد افرادی را که احتمالاً تحت تأثیر آلودگی آب‌های زیرزمینی به PFAS قرار دارند، تخمین زده است.

USGS به همراه این گزارش علمی، نقشه‌ای آنلاین و تعاملی منتشر کرده است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، برآوردهای احتمالی حضور PFAS را مشاهده کنند.

نتایج پیش‌بینی‌شده برای ارزیابی در مقیاس‌های ایالتی، منطقه‌ای و ملی طراحی شده‌اند و در سطح خانوارهای خاص ارزیابی نمی‌شوند. برآوردهای احتمالی برای وجود PFAS در آب‌های زیرزمینی است و اقدامات احتمالی که توسط ایالت‌ها، شهرداری‌ها یا افراد برای تصفیه آب آشامیدنی انجام شده را در نظر نمی‌گیرد. مدل شامل برآوردی از غلظت PFAS نیست و تنها از طریق آزمایش می‌توان حضور آلاینده‌ها را تأیید کرد.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، قرار گرفتن در معرض برخی از PFAS ممکن است خطرات سلامتی منفی برای افراد داشته باشد. PFAS گروهی از مواد شیمیایی مصنوعی است که در بسیاری از کاربردهای رایج، از پوشش داخلی جعبه‌های غذای فست‌فود و ظروف نچسب گرفته تا کف‌های اطفای حریق و موارد دیگر، استفاده می‌شود. PFAS به دلیل این که بسیاری از آن‌ها به راحتی تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند به مرور زمان تجمع پیدا کنند، به عنوان «مواد شیمیایی همیشگی» شناخته می‌شوند و برای کیفیت آب آشامیدنی نگران‌کننده هستند.

آلودگی گسترده PFAS در آب‌های زیرزمینی آمریکا

اندریا توکرانوف، متخصص آب‌شناسی USGS و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که آلودگی گسترده‌ای از PFAS در آب‌های زیرزمینی که برای تامین آب آشامیدنی عمومی و خصوصی در ایالات متحده استفاده می‌شود، وجود دارد.»

توکرانوف افزود: «این مدل پیش‌بینی جدید می‌تواند به اولویت‌بندی مناطق برای نمونه‌برداری‌های آینده کمک کند تا اطمینان حاصل شود که مردم بدون آگاهی آب آلوده مصرف نمی‌کنند. این موضوع به ویژه برای کاربرانی که از چاه‌های خصوصی استفاده می‌کنند و ممکن است به اطلاعات کیفیت آب در منطقه خود دسترسی نداشته باشند یا دسترسی محدودی به آزمایش و تصفیه آب دارند، بسیار مهم است.»

بیشترین مناطق تحت تأثیر آلودگی PFAS

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) سطح‌های آلاینده قانونی، به نام سطوح آلاینده حداکثری، برای شش نوع از PFAS در آب آشامیدنی تعیین کرده است. EPA منابع آب عمومی را نظارت می‌کند و برخی ایالت‌ها نیز مقررات اضافی برای آب آشامیدنی دارند.

برخی از خانه‌ها از منابع آب خصوصی استفاده می‌کنند و ساکنان این خانه‌ها خود مسئول نگهداری، آزمایش و تصفیه آب آشامیدنی‌شان هستند. کسانی که به دنبال روش‌های تصفیه و گزینه‌های آزمایش هستند، می‌توانند راهنمایی EPA را مطالعه کنند یا با مسئولین ایالتی یا تامین‌کننده آب خود تماس بگیرند.

بزرگترین جمعیت‌هایی که از منابع آب عمومی آلوده به PFAS احتمالی استفاده می‌کنند، در ایالت‌های فلوریدا و کالیفرنیا زندگی می‌کنند. در مورد چاه‌های خصوصی، ایالت‌های میشیگان، فلوریدا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، نیویورک و اوهایو بزرگترین جمعیت‌هایی را دارند که به آب‌های زیرزمینی آلوده متکی هستند.

مدل یادگیری ماشین برای پیش‌بینی آلودگی PFAS

توکرانوف در ادامه افزود: «برای دستیابی به این برآوردها، تیم تحقیقاتی 1238 نمونه آب زیرزمینی جمع‌آوری شده توسط دانشمندان USGS را تجزیه و تحلیل کرد و بررسی کرد که چگونه عواملی مانند توسعه شهری و عمق چاه می‌توانند بر حضور PFAS تأثیر بگذارند.»

دانشمندان برآوردهای جداگانه‌ای برای چاه‌های عمومی و خصوصی ارائه می‌دهند، زیرا این منابع آب معمولاً از عمق‌های مختلف آب زیرزمینی تأمین می‌شوند. چاه‌های عمومی که از آب‌های زیرزمینی به عنوان منبع اصلی آب استفاده می‌کنند، معمولاً عمیق‌تر از چاه‌های خصوصی هستند.

بیش از 12 هزار نوع از PFAS وجود دارد که همه آن‌ها با آزمایش‌های کنونی قابل شناسایی نیستند و این مطالعه تنها حضور 24 نوع رایج PFAS را بررسی کرده است.

این مطالعه‌ در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.