تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 3 آبان 1403 - 15:42
کد خبر : 10989

یک اتفاق جدید در بازار ارز/ ریزش قیمت‌ها از کی آغاز می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری تهران خبر به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز در حالی به سر وقت معاملات آخرین روز هفته می‌رود که در روز گذشته شاهد نوسانات مثبت قیمت‌ها بود و دلار با ادامه روند افزایشی، نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کرد. درهم امارات نیز با گپ مثبت معاملات را آغاز کرد و در

به گزارش خبرگزاری تهران خبر به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز در حالی به سر وقت معاملات آخرین روز هفته می‌رود که در روز گذشته شاهد نوسانات مثبت قیمت‌ها بود و دلار با ادامه روند افزایشی، نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کرد. درهم امارات نیز با گپ مثبت معاملات را آغاز کرد و در مسیر صعودی قرار گرفت. تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند «افزایش تقاضا» و انتشار «اخبار سیاسی و اقتصادی»،  نقش مهمی در ایجاد نوسانات مثبت در بازار ارز داشته است.

اقتصادنیوز نوشت: با این حال، درهم امارات که این روزها نقش لیدر را بازار ارز ایفا می کند، معاملات روز چهارشنبه را گپ مثبت ۲۴۰ تومانی آغاز کرد و در مسیر صعودی نوسان داد. این گپ مثبت نشان‌دهنده افزایش تقاضا در بازار درهم است که در پی آن قیمت این اسکناس به سرعت از سطح ابتدایی خود عبور کرد و به ۱۸ هزار و ۶۴۰ تومان رسید.

حباب دلاری درهم نیز در روز چهارشنبه ۲۰۰ تومان برآورد شد که نشانگر شکاف دلار تهران با درهم است. معامله گران معتقدند قیمت درهم به دلیل ارتباط مستقیم آن با دلار و معاملات تجاری منطقه‌ای، حساسیت بالایی به تحولات داخلی و خارجی نشان می‌دهد و تداوم نوسانات مثبت با حفظ شرایط فعلی تقاضا، بسیار محتمل است.
 

قیمت دلار هم در بازار غیررسمی در مسیر روزهای گذشته حرکت کرد و بازار رسمی هم شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش  قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به ۵۰ هزار و ۳۴۴ تومان رسید. حواله دلار هم افزایشی بود و در یک قدمی کانال ۴۹ هزار تومان قرار دارد و در نرخ ۴۸ هزار و ۹۷۲ تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با کاهش، ۵۴ هزار و ۴۰۳ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو ولی صعودی بود و هم به ۵۲ هزار و ۹۲۲ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳ هزار و ۷۰۸ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۳ هزار و ۳۳۸ تومان قیمت خورد.

این در حالیست که خبرگزاری فارس روز گذشته از «ورود بازارساز» به بازار ارز و «تزریق» سنگین «دلار» و «تتر» خبر داد. براساس آنچه این خبرگزاری نوشته است: «بازارساز هم در بخش دلار و هم تتر ورود جدی به بازار داشته باشد.  کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به‌زودی روند صعودی بازار ارز نزولی خواهد شد.»

سخنان فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت هم درباره تلاش بانک مرکزی برای ثبات در بازار ارز در روز گذشته مورد توجه قرار گرفت. مهاجرانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «بانک مرکزی به شدت تلاش می‌کند با مداخله‌های خود میزان ثبات را در بازار به حداکثر برسند.»

با این حال، براساس پیگیری ها از معامله گران فنی، سطح حمایتی مهم درهم امارات در محدوده ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان قرار دارد که می‌تواند مانع از افت بیشتر قیمت شود. اگر درهم به پایین این سطح بازگردد، احتمال افت قیمت تا محدوده ۱۸ هزار تومان قوت خواهد گرفت. در صورت شکست این سطح، احتمال بازگشت تقاضا و ایجاد نوسانات صعودی کمتر خواهد شد و بازار وارد فاز اصلاحی می‌شود.

از سوی دیگر سطح مقاومتی اصلی درهم در ۱۸ هزار و ۶۸۰ تومان قرار دارد که به‌عنوان سقف فعلی بازار شناخته می‌شود. اگر درهم امارات بتواند این سطح را با موفقیت بشکند و بالای آن تثبیت دهد، با افزایش تقاضا و ورود معامله‌گران جدید رو به رو خواهد شد و مسیر صعودی تا محدوده ۱۹ هزار تومان را تجربه خواهد کرد. عبور از این مقاومت نه تنها نشان‌دهنده روند قوی بازار در کوتاه‌مدت است، بلکه ممکن است چشم‌انداز صعودی بلندمدت‌تر را نیز ترسیم کند. به عقیده این گروه رویکرد درهم در جریان معاملات امروز می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در مسیر حرکت دلار داشته باشد و این اسکناس را با خود همراه کند.

۲۲۳۲۲۵

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.