کدام مشاغل در معرض خطر ناپدید شدن طی ۲۰ سال آینده هستند؟
براساس گزارش جدیدی از موسسه تحقیقاتی «پیو»، متخصصانی که در حوزه هوش مصنوعی مطالعه یا فعالیت میکنند، در مقایسه با عموم مردم، دیدگاه بسیار مثبتتری نسبت به تاثیر این تکنولوژی بر مشاغل و اقتصاد دارند. با این حال، بسیاری از آنها اذعان دارند که هوش مصنوعی در آینده باعث از دست رفتن برخی مشاغل خواهد
براساس گزارش جدیدی از موسسه تحقیقاتی «پیو»، متخصصانی که در حوزه هوش مصنوعی مطالعه یا فعالیت میکنند، در مقایسه با عموم مردم، دیدگاه بسیار مثبتتری نسبت به تاثیر این تکنولوژی بر مشاغل و اقتصاد دارند. با این حال، بسیاری از آنها اذعان دارند که هوش مصنوعی در آینده باعث از دست رفتن برخی مشاغل خواهد شد.
به گزارش CNBC، به طور کلی، اکثریت متخصصان هوش مصنوعی (۵۶ درصد) معتقدند این تکنولوژی طی ۲۰ سال آینده تاثیر مثبتی بر ایالات متحده خواهد داشت، در حالی که تنها ۱۷درصد از بزرگسالان آمریکایی چنین دیدگاهی دارند. این متخصصان بهطور گسترده باور دارند که هوش مصنوعی در ۲۰ سال آینده تاثیر مثبتی بر نحوه انجام کارها خواهد داشت و همچنین احتمال بیشتری میدهند که باعث رشد کلی اقتصاد در این بازه زمانی شود.
این یافتهها بر اساس نظرسنجی از بیش از ۱۰۰۰ متخصص هوش مصنوعی که در این حوزه تحقیق یا فعالیت میکنند، و یک نظرسنجی جداگانه از بیش از ۵هزار و ۴۰۰ بزرگسال آمریکایی به دست آمده است.
این نگرانی که هوش مصنوعی باعث کاهش تعداد کلی مشاغل شود، در میان متخصصان، کمتر از نیروی کار عادی است. اما همین متخصصان اذعان دارند که برخی حرفهها احتمال بیشتری دارند که تحت تاثیر قرار گیرند.
بررسیها در مورد اینکه هوش مصنوعی احتمالا در چه حوزههایی باعث کاهش مشاغل خواهد شد، نشان میدهند برخی از نقشهایی که در ۲۰ سال آینده بیشتر در معرض خطر هستند، شامل موارد زیر میشوند:
صندوقدارها (به گفته ۷۳درصد کارشناسان)
رانندگان کامیون (به گفته ۶۲درصد کارشناسان)
روزنامهنگاران (به گفته ۶۰درصد کارشناسان)
کارگران کارخانه (به گفته ۶۰درصد کارشناسان)
مهندسهای نرمافزار (به گفته ۵۰درصد کارشناسان)
این درصدها تقریبا بین نیروی کار عادی و متخصصها مشابه است، به جز در مورد رانندگان کامیون که تنها ۳۳درصد از عموم مردم معتقدند هوش مصنوعی در آینده منجر به کاهش تعداد رانندگان کامیون خواهد شد.
متخصصانی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتهاند، گفتهاند که شغل رانندگی کامیون آماده تحول توسط هوش مصنوعی است، زیرا تکنولوژی وسایل نقلیه خودران، به زودی تا حد زیادی پیشرفت خواهد کرد. جف گاتفرید، معاون موسسه تحقیقاتی «پیو»، این موضوع را تایید کرده است.
لزوم لحاظ کردن نظر کارشناسی و دغدغههای عمومی
نتایج این پژوهش، تاکیدی است بر سالها مطالعاتی که نشان میدهند مردم آمریکا نگرانند هوش مصنوعی مشاغلشان را از بین ببرد و منجر به کاهش ارتباطات انسانی شود. گاتفرید این موضوع را در گفتوگو با CNBC مطرح کرده است.
با وجود برخی تفاوتهای زیاد، متخصصان و عموم مردم در برخی موارد درباره هوش مصنوعی همنظر هستند؛ از جمله اینکه این تکنولوژی میتواند بیشترین فایده را در حوزه مراقبتهای پزشکی داشته باشد. همچنین آنها نسبت به تاثیر مثبت هوش مصنوعی بر دقت اخبار و مثلا پوشش انتخابات تردید دارند و خواهان کنترل بیشتری بر نحوه استفاده از هوش مصنوعی در زندگیشان هستند. هیچیک از این دو گروه اطمینان ندارند که دولت بتواند به طور موثری در مورد هوش مصنوعی قانونگذاری کند یا اینکه شرکتهای آمریکایی این تکنولوژی را به شکل مسوولانه توسعه داده و به کار ببرند.
گاتفرید میگوید: «خیلی مهم است که هر دو دیدگاه در این بحث حضور داشته باشند» تا بتوان نگرانیهای اساسی متخصصان و عموم مردم را درباره توسعه و ادغام هوش مصنوعی در برخی مشاغل و کل اقتصاد درک کرد.
او اضافه میکند: «ما در حال ارزیابی اینکه کدام گروه درست میگوید، نیستیم.» بلکه او و سایر پژوهشگران امیدوارند دریابند: «تجربیات این دو گروه که در گفتوگو درباره هوش مصنوعی و خطرات، مزایا و آینده آن اهمیت دارند، چیست؟»
زنان بیشتر تردید دارند
حتی در میان متخصصان هوش مصنوعی نیز دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. برای مثال، متخصصانی که در دانشگاهها و موسسات آموزشی کار میکنند، در مقایسه با متخصصانی که در شرکتهای خصوصی فعالیت میکنند، نسبت به مسوولیتپذیری شرکتها در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی شک و تردید بیشتری دارند. همچنین زنان در مقایسه با مردان، معمولا نسبت به هوش مصنوعی شک و تردید بیشتری دارند و این تفاوت جنسیتی در میان متخصصانی که با این فناوری کار میکنند، حتی بیشتر مشهود است.
براساس نظرسنجی انجام شده، ۶۳درصد از مردان در مقایسه با ۳۶درصد از زنان معتقدند که تاثیر هوش مصنوعی بر ایالات متحده حداقل تا حدی مثبت خواهد بود. همچنین مردان بیشتر از زنان اظهار کردهاند که حسشان نسبت به هوش مصنوعی، بیشتر هیجانزدگی است تا نگرانی (۵۳درصد مردان در برابر ۳۰درصد زنان) یا اینکه فکر میکنند هوش مصنوعی بهطور شخصی به آنها منفعت خواهد رساند (۸۱درصد مردان در برابر ۶۴درصد زنان).
گاتفرید میگوید: «این موضوع واقعا توجه ما را جلب کرد.» او توضیح میدهد: «ما مشاهده کردیم که برخی از این تفاوتهای قابلتوجه در میان افرادی که بیشترین نزدیکی را با تکنولوژی هوش مصنوعی دارند – چه در زمینه مطالعه و چه در محیط کاری – رخ داده است. البته مطالعه ما بهطور خاص برای بررسی دلیل تفاوت دیدگاههای زنان و مردان طراحی نشده بود، اما این یافتهها با تفاوتهای جنسیتی در میان عموم مردم همخوانی دارد.»
تحقیقات قبلی نشان میدهند بسیاری از نقشهایی که معمولا توسط زنان انجام میشوند، از جمله مشاغل اداری و خدمات مشتری، به کمک تکنولوژیهای جدید، بهطور فزایندهای به سمت اتوماسیون پیش میروند. از سوی دیگر، شکاف جنسیتی که موجب کمبود حضور زنان در مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی میشود، میتواند بر نحوه توسعه این تکنولوژی تاثیر بگذارد.
کِی فیرث-باترفیلد، رئیس بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مجمع جهانی اقتصاد، در سال ۲۰۱۸ گفته بود: «کاملا ضروری است که افرادی که هوش مصنوعی را خلق میکنند، نمایندهای از کل جمعیت باشند.»
منبع: دنیای اقتصاد

برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0