تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اردیبهشت 1404 - 8:00
کد خبر : 19782

رتبه بندی ایرلاین ها در فضای غیررقابتی اثرگذاری ندارد

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، اواسط اسفند سال گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: به دنبال دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم ایجاد تناسب میان مجوزهای پروازی و سطح خدمات شرکت‌های هواپیمایی، طرح رتبه‌بندی ایرلاین‌ها را تدوین کرده است. این رتبه‌بندی مبنای صدور مجوزهای برنامه‌ای و فوق‌العاده برای فصل

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، اواسط اسفند سال گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: به دنبال دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم ایجاد تناسب میان مجوزهای پروازی و سطح خدمات شرکت‌های هواپیمایی، طرح رتبه‌بندی ایرلاین‌ها را تدوین کرده است. این رتبه‌بندی مبنای صدور مجوزهای برنامه‌ای و فوق‌العاده برای فصل پروازی آینده (تابستان یاتا) خواهد بود.

این نظام رتبه‌بندی بر اساس شاخصی تجمیعی و شامل معیارهای کمی و کیفی انجام می‌شود. مشخصات ناوگان (تعداد، میانگین عمر و بهره‌برداری) و سطح خدمات (میزان تأخیر، تعداد شکایات و پروازهای لغو‌شده) از مهم‌ترین مؤلفه‌های آن هستند. همچنین پرواز به فرودگاه‌های کم‌برخوردار امتیاز مثبتی در رتبه‌بندی شرکت‌ها محسوب می‌شود.

شاخص نهایی از صفر تا 100  تعریف شده و شرکت‌های هواپیمایی در سه گروه اصلی قرار می‌گیرند. میزان ساعت مجوز پروازی هر شرکت به ازای هر ناوگان فعال، با توجه به رتبه آن تعیین خواهد شد.

شرکت‌ها می‌توانند با بهبود عملکرد خود در شاخص‌های اعلام‌شده، جایگاه‌شان را ارتقا دهند. ارزیابی‌ها به‌صورت ماهانه انجام می‌شود و ایرلاین‌هایی که رتبه بهتری کسب کنند، از امکان دریافت مجوز پروازهای فوق‌العاده (متناسب با ارتقا و بدون محدودیت) برخوردار خواهند شد. نتایج این ارزیابی ماهانه در وبگاه سازمان برای اطلاع عموم منتشر می‌شود. همچنین شیوه‌نامه اجرایی صدور مجوزهای پروازی نیز برای افزایش شفافیت به‌زودی در وبگاه سازمان قرار خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم، با گذشت بیش از 2 ماه از این اطلاع‌رسانی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده که روند رتبه‌بندی آغاز شده و آن را اقدامی مثبت به نفع صنعت و مسافران دانسته است.

صانعی تأکید کرده رتبه ایرلاین‌ها بر اساس شاخص‌هایی مانند تعداد و عمر ناوگان، میزان تأخیرها و حجم شکایت‌های ثبت‌شده تعیین می‌شود و این رتبه در تعیین نرخ بلیت و صدور مجوز پرواز نقش دارد؛ به‌طوری که شرکت‌های دارای رتبه بالاتر در اولویت قرار می‌گیرند.

زمینه رقابت ایرلاین‌ها در ایران محدود است

در همین راستا علیرضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با تهران خبر و به نقل از تسنیم می‌گوید: در هیچ جای دنیا مشاهده نشده که یک سازمان دولتی مستقیماً رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی را انجام دهد.

وی ادامه داد: در واقع این اتحادیه‌های صنفی هستند که بر اساس یک مدل رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی را انجام داده و بر اساس یک سری معیار به آنها امتیاز می‌دهند. این اتفاق در یک فضای رقابتی انجام می‌شود.

وی افزود: رتبه‌بندی ایرلاین‌ها باعث می‌شود که تا رقابت بین آنها برای ارتقای خدمات همراه با ارائه قیمت‌های مناسب افزایش یابد.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که در حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور مشکلاتی داریم، اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل ما این است که عرضه نسبت به تقاضا بسیار کمتر است و این موضوع باعث شده تا رقابت بین ایرلاین‌ها کم‌رنگ باشد.

منظری تاکید کرد: وقتی بازار حمل‌ونقل هوایی این‌گونه است دیگر رتبه‌بندی اثری نخواهد داشت. در بسیاری کشورها، رتبه‌بندی اثربخشی دارد چون بین ایرلاین‌ها رقابت وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.