محیط زیست یا توسعه؟ کدام کفه ترازو سنگین تر است؟
به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، شینا انصاری؛ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در یادداشتی نوشت: وقتی از ارزش جنگل حرف میزنیم، معمولاً منافع اقتصادی حاصل از مبادله چوب درختان که یک خدمت اکوسیستمی بازاری است به ذهن میرسد. اما سایر خدمات (غیربازاری) بیشماری که یک جنگل فراهم
به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، شینا انصاری؛ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در یادداشتی نوشت: وقتی از ارزش جنگل حرف میزنیم، معمولاً منافع اقتصادی حاصل از مبادله چوب درختان که یک خدمت اکوسیستمی بازاری است به ذهن میرسد. اما سایر خدمات (غیربازاری) بیشماری که یک جنگل فراهم میکند به فراموشی سپرده میشود. به عنوان مثال خدمتی که جنگل در رابطه با مهیا کردن زیستگاه با کیفیت برای رشد و تولیدمثل گونههای گیاهی و جانوری ارائه میکند واقعاً چقدر ارزش دارد؟ و یا خدمات نگهداشت خاک، ترسیب کربن و تنظیم آب و هوای یک جنگل چقدر ارزش دارند؟
درباره سایر اکوسیستمها هم معمولاً ارزش کالاها و خدمات آنها نادیده گرفته میشود. مثلاً میانگین ارزش پولی تولید آب در هر هکتار از جنگلهای استوایی و جنگلهای مانگرو در جهان، به ترتیب، بیش از 47 و 10 هزار دلار در سال است. میانگین جهانی ارزش اقتصادی که هر هکتار از رودخانهها و دریاچهها و جنگلهای استوایی، برای تفریح وگردشگری ایجاد میکنند، به ترتیب، بیش از 13 و 52 هزار دلار در سال است.
همچنین میانگین ارزش کالاها و خدمات اکوسیستمی تولید شده توسط هر هکتار از تالابهای داخلی، رودخانهها و دریاچهها، جنگلهای معتدله، جنگلهای استوایی و مراتع در جهان، به ترتیب، بیش از 48، 108، 5 ، 119 و یک هزار دلار در سال است. اما ما این سرمایههای طبیعی را نعمتهای رایگان، همیشگی و بیانتها میدانیم.
به همین دلیل در قضاوت و تصمیمگیری میان دو کفه ترازوی «نیاز به تولید و توسعه اقتصادی» از یک طرف و «نبود ارزش ریالی به روز منابع محیط زیست» از طرف دیگر، «کفه توسعه» سنگینتر بنظر میرسد. تحلیل هزینه فایده اجرای طرح های توسعه، بدون در نظر گرفتن ارزش منابع محیط زیستی، باعث ارجحیت اهداف توسعه بر منافع محیط زیست میشود. در بسیاری از موارد اگر هزینههایی که یک طرح توسعه ای بر محیط زیست تحمیل میکند را برآورد و از منافع اقتصادی آن کم کنیم، آن وقت میبینیم که اغلب طرحهای توسعهای هیچگونه توجیه محیط زیستی و حتی اقتصادی برای اجرا ندارد!
ارزشگذاری خدمات اکوسیستمی و برآورد هزینههای محیط زیستی ناشی از اجرای طرحهای توسعه، از سال 1386 بر اساس ماده 59 قانون برنامه چهارم توسعه و آییننامه اجرایی آن در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز و در قانون برنامه پنجم توسعه (تبصرههای 1 و 2 ماده 192) تنفیذ شد و هم اکنون در قالب جز یک بند ث ماده 22 قانون هفتم پیشرفت کشور ادامه دارد.
از سال 1386 تا سال 1399، خدمات اکوسیستمی 25 اکوسیستم خشکی و آبی کشور ارزشگذاری شدند. از سال 1399 ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستمی، به صورت مکانمحور، در 30 درصد از مساحت کشور برآورد شد. نقشه ارزش خدمات اکوسیستمی، علاوه بر تسهیل تصمیمگیریهای اصولی در تقابل محیط زیست و توسعه که پیشتر به آن اشاره شد کارکردهای دیگری در حوزههایی چون تصمیمگیریهای مکانی سرزمین، حسابداری سبز، شناسایی مناطق با ارزش حفاظتی بالا و بازنگری محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان، تعیین اولویتهای سرمایهگذاری در پروژههای حفاظت و مدیریت منابع، توسعه سیاستهای مالی و اقتصادی پایدار و تخصیص بهینه منابع، تامین معیشت پایدار و تقویت ارتباط میان سه رکن جامعه، کسب و کار دارد.
آنچه بیش از تعیین ارزش پولی خدمات اکوسیستمی اهمیت دارد، تقویت جایگاه ارزشها و هزینههای محیط زیستی در نظام برنامهریزی کشور و لحاظ نتایج به دست آمده در برنامههای توسعه ملی و استانی است که میتواند پایداری اکوسیستم های حساس و شکننده کشور را تضمین کند.
در حال حاضر ارزشگذاری خدمات اکوسیستمی در 64 درصد از مساحت کشور در حال انجام است. با تکمیل مطالعات در سطح ملی، تا پایان سال 1404، اطلس ارزش ملی خدمات اکوسیستمی با قابلیت به روزرسانی تهیه میشود. تلاش سازمان این است که از این ابزار برای توسعه ظرفیتها و دانش فنی و ارتقای اثربخشی سیاستگذاریها، تصمیمگیریها، و کیفیسازی فرایند نظارت و اجرا بهره کافی و وافی را ببرد.
انتهای پیام/

برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0