تاریخ انتشار : شنبه 4 اسفند 1403 - 6:28
کد خبر : 16460

نیاز ایران به 2800 شناور تا 10 سال آینده

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرشاد مقیمی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)؛ با اشاره به سیاست‌های کلی توسعه دریا محورِ ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در این ابلاغیه و سیاست کلان الزاماتی وجود دارد که از 10 محور احصا شده، 4 محور آن مستقیم به مجموعه وزارت صنعت،

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرشاد مقیمی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)؛ با اشاره به سیاست‌های کلی توسعه دریا محورِ ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در این ابلاغیه و سیاست کلان الزاماتی وجود دارد که از 10 محور احصا شده، 4 محور آن مستقیم به مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود و در بقیه موارد نیز وابسته به فعالیت مجموعه‌های وزارت صمت در این حوزه است.

مقیمی ادامه داد: موضوع اقتصاد دریا محور امروز برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مهم است و این سازمان مسئولیت صنعت اقتصاد دریا محور را بر عهده گرفته تا به عنوان نهاد توسعه‌ای اقتصاد دریا محور در کشور عمل کند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اینکه برآورد می‌شود ارزش اقتصاد دریایی در دنیا در سال 2030 میلادی به بیش از 2500 میلیارد دلار برسد، افزود: این عدد در اقتصاد کشور ما در حال حاضر 500 میلیون دلار است که عدد بسیارکمی است و پیش بینی می‌شود این میزان برای ده سال آینده به حدود هشت میلیارد دلار برسد.

وی اضافه کرد: ضروری است برای تحقق این هدف همه ذینفعان این حوزه نقش آفرینی مناسبی داشته باشند.

مقیمی در ادامه ارتباط و هماهنگی بین چهار موضوع تقاضا، ساخت، تامین مالی و بهره‌بردار را زمینه‌ساز موفقیت زیست بوم (اکوسیستم) اقتصاد دریا محور دانست و افزود: تقاضای ساخت در این حوزه در اختیار سایر ذینفعان است، اما این بدان معنا نیست که به این مقوله بی‌تفاوت باشیم و ایدرو به‌طور جدی دنبال تجمیع تقاضا‌ها است.

وی درخصوص حوزه ساخت با اشاره به وجود حدود 97 شرکت سازنده شناور با اندازه و رتبه‌بندی‌های مختلف در کشور گفت: برآورد‌ها این است که کشور تا ده سال آینده به بیش از 2 هزار و 800 شناور نیاز دارد و پیگیری و مدیریت این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مقیمی به اهمیت صنعت اسقاط و اوراق کردن کشتی‌ها اشاره کرد و افزود: هم اکنون حدود 150 کشتی در کشور برای اوراق‌سازی وجود دارد ولی به دلیل اینکه شرایط اوراق‌سازی کشتی‌ها در کشور وجود ندارد، این کشتی‌ها با قیمت‌های ناچیزی به بنگلادش و هند و پاکستان فروخته می‌شوند. در این زمینه ما دنبال این هستیم که ظرفیت اوراق‌سازی کشتی‌ها را در کشور بوجود بیاوریم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تامین منابع مالی در صنعت دریا گفت: با پیگیری‌های انجام شده، حدود 4 همت در بودجه سال 1404 برای صندوق صنایع دریایی پیش بینی شده است.

رئیس ایدرو همچنین از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره ایزوایکو خواست با یک برنامه نظام‌مند و به تدریج امکان ورود این شرکت را به بورس فراهم سازند تا امکان بهره گیری از سرمایه‌های مردمی فراهم شود.

گفتنی است با حکم معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایدرو، سعید جعفری به‌عنوان سرپرست مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) جایگزین سلمان ضربی شد.

سعید جعفری دانش‌آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران است.

وی سوابقی از جمله ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی وزارت صمت، مدیریت سازمان صمت استان مرکزی، مدیرکلی دفتر صنایع ریلی و دریایی ایدرو و معاونت نوسازی و اجرای طرح‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.