تاریخ انتشار : دوشنبه 24 دی 1403 - 17:53
کد خبر : 15140

گزارش عملکرد دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک بررسی می شود

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم،‌ صدیقه ترابی؛‌ معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ظهر امروز در نشست خبری هفته هوای پاک اظهار کرد: ما موظفیم گزارش عملکرد دستگاه‌های مرتبط با قانون هوای پاک را دریافت و با وظایف قانونی آن‌ها مقایسه کنیم. در صورت عدم اجرای قانون، دستگاه‌های متخلف به مراجع

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم،‌ صدیقه ترابی؛‌ معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ظهر امروز در نشست خبری هفته هوای پاک اظهار کرد: ما موظفیم گزارش عملکرد دستگاه‌های مرتبط با قانون هوای پاک را دریافت و با وظایف قانونی آن‌ها مقایسه کنیم. در صورت عدم اجرای قانون، دستگاه‌های متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. امسال نیز گزارش دستگاه‌ها در حال بررسی است و اقدامات لازم در مراحل بعدی انجام می‌شود. بااین‌حال، مشخص است که دستگاه‌ها به‌اندازه تعیین‌شده در قانون عمل نکرده‌اند.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: در قانون هوای پاک، تمرکز ما بر شناسایی کلان‌شهرهای دارای وضعیت نامناسب بود. در نتیجه، به 8 کلان‌شهر رسیدیم و دلایل آلودگی در آن‌ها را بررسی کردیم. سپس اولویت‌هایی برای مقابله با آلودگی طراحی شد. این چالش که طی سالیان طولانی ایجاد شده، نمی‌تواند ظرف چند ماه حل شود؛ اما در تلاش هستیم با تدوین برنامه‌ای مدون و متناسب با شرایط کشور، همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و اجرای قانون هوای پاک، به این هدف دست یابیم.

ترابی افزود: جابه‌جایی پایتخت تنها به دلیل آلودگی هوا مطرح نیست. تمرکز 20 درصد جمعیت کشور در تهران مشکلات دیگری نظیر کمبود آب و آلودگی خاک را نیز به همراه داشته است.

وی همچنین درباره تأثیر تحریم‌ها بر آلودگی هوا بیان کرد: ما برای مقابله با آلودگی هوا به تکنولوژی نیاز داریم، اما تحریم‌ها مانع دسترسی به آن شده است. تحریم‌کنندگان ادعا می‌کنند هدفشان مردم نیستند، اما ممانعت از انتقال تکنولوژی، مستقیماً مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

روند اسقاط خودروهای فرسوده و چالش‌ها

احمد طاهری؛ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره روند اسقاط خودروهای فرسوده بیان کرد: مسئولیت این موضوع بر عهده وزارت صمت است. خودروهای فرسوده یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند و طبق قانون هوای پاک باید از رده خارج می‌شدند، اما این مسئله نادیده گرفته شده است. اکنون 24 میلیون ناوگان حمل‌ونقل فرسوده در کشور وجود دارد، که نشان می‌دهد روند اسقاط بسیار کمتر از تولید و شماره‌گذاری خودرو بوده است. با آغاز واردات خودرو، این روند سرعت گرفته و در 9 ماه نخست سال 1403، 273 هزار خودرو اسقاط شده است. بااین‌حال، فاصله زیادی با نقطه ایده‌آل داریم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 10 قانون ساماندهی خودرو، 10 هزار میلیارد تومان به صندوق وزارت صمت اختصاص یافته که باید برای اسقاط خودرو هزینه شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در همکاری با وزارت صمت و وزارت نیرو، درصدد ارائه لایحه‌ای به دولت هستیم تا روند اسقاط و ارائه تسهیلات به صاحبان وسایل نقلیه فرسوده، به‌ویژه موتورسیکلت‌های کار و تاکسی‌ها، تسهیل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.