تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 6 دی 1403 - 13:39
کد خبر : 14301

اقدام “ضد هوای پاک” مجلس چیست؟

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، روزهای آلوده و نفس‌گیر تهران در نیمه دوم سال 1403 همچنان ادامه دارد و شدت آن نیز افزایش یافته است. بر اساس آمار، منابع متحرک نظیر خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی، بیش از 60 درصد از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، روزهای آلوده و نفس‌گیر تهران در نیمه دوم سال 1403 همچنان ادامه دارد و شدت آن نیز افزایش یافته است.

بر اساس آمار، منابع متحرک نظیر خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی، بیش از 60 درصد از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان، سهم وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌های شرکت واحد و مینی‌بوس‌ها در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به ترتیب حدود 5.7 و 4 درصد است؛ آماری که تأثیر این بخش بر کیفیت هوای پایتخت را به‌خوبی نشان می‌دهد.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا مطرح است. استفاده از اتوبوس‌های برقی و گازسوز، طبق گزارش‌ها، می‌تواند تا 90 درصد از انتشار آلاینده‌های ناشی از حمل‌ونقل عمومی بکاهد. به‌عنوان نمونه، ورود صرفاً 1000 اتوبوس برقی به ناوگان تهران، کاهش سالانه 45 هزار تن دی‌اکسید کربن را به همراه خواهد داشت!

افزایش ظرفیت مترو نیز در کاهش تردد خودروهای شخصی و بهبود کیفیت هوا نقش بسزایی دارد. در حال حاضر، متروی تهران روزانه حدود 2 میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. توسعه خطوط جدید و افزودن واگن‌ها می‌تواند این ظرفیت را تا 30 درصد افزایش دهد و مصرف سوخت‌های فسیلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی نه‌تنها به کاهش آلودگی هوا، بلکه به کاهش ترافیک، مصرف انرژی و هزینه‌های درمانی ناشی از بیماری‌های مرتبط با آلودگی نیز کمک می‌کند. با این وجود، در اقدامی قابل تامل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بندی از لایحه بودجه 1404، مانع توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای سال آینده شدند!

به گفته شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: «در لایحه بودجه سال 1404، قرار بود 35 درصد از عوارض آلایندگی به توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد اما این بند توسط مجلس حذف شد!»

با توجه به اینکه آلودگی هوا سالانه جان بیش از 3700 نفر را در تهران می‌گیرد و خسارتی معادل 2.3 میلیارد دلار به پایتخت وارد می‌کند، این تصمیم عجیب مجلس باعث ناامیدی مردم و لطمه به سلامت آنها خواهد شد.

نمایندگان پیش‌تر نیز با تصمیماتی نظیر تخصیص ناکافی عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیط زیست و  پرداخت مبلغ اسقاط به جای اسقاط و تخصیص همین مبلغ به صندوق وزارت صمت، نشان داده‌اند که اراده‌ای جدی برای رفع مسئله آلودگی هوا ندارند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.