تاریخ انتشار : شنبه 5 آبان 1403 - 15:17
کد خبر : 11094

کاهش 94 درصدی اراضی زیرکشت با کشاورزی الکتریکی!

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، با توجه به آب‌بری کشاورزی استفاده از روش‌های نوین همواره مورد توجه محققان بوده است و در آخرین تحقیقات دانشمندان «کشاورزی الکتریکی» را به عنوان روشی نوین برای افزایش بهره‌وری کشاورزی، کاهش مصرف آب و کاهش نیاز به زمین است. رد این روش، فرآیند تبدیل نور

به گزارش تهران خبر و به نقل از تسنیم، با توجه به آب‌بری کشاورزی استفاده از روش‌های نوین همواره مورد توجه محققان بوده است و در آخرین تحقیقات دانشمندان «کشاورزی الکتریکی» را به عنوان روشی نوین برای افزایش بهره‌وری کشاورزی، کاهش مصرف آب و کاهش نیاز به زمین است.

رد این روش، فرآیند تبدیل نور به انرژی توسط گیاه که در حالت عادی تنها یک درصد است، افزایش پیدا کرده و همچنین بهره‌وری نسبت به زمین مورد استفاده نیز تا 94 درصد افزایش پیدا می‌کند. بر اساس این روش تبدیل نور به انرژی به 4درصد رسیده که 4 برابر حالت عادی در طبیعت است.

بر اساس این روش کشت محصول در یک ساختمان چند طبقه انجام می‌شود و جذب نور خورشید نیز توسط پنل‌های خورشیدی انجام می‌شود؛ این پنل‌ها تشعشعات خورشیدی را جذب کرده و انرژی لازم برای واکنش شیمیایی بین دی‌اکسید کربن و آب را تأمین می‌کنند. محصول نهایی این واکنش، “استات” است که نقش کلیدی در کشاورزی الکتریکی دارد. استات به عنوان منبع انرژی گیاهان درحال پرورش استفاده خواهد شد.

درحال حاضر دانشمندان موفق به تولید محصولات گوجه‌فرنگی و کاهو و کاهو به این روش شد‌ه‌اند و درحال کار بر روی تولید محصولات پر کالری اصلی مانند سیب‌زمینی شیرین، کاساوا و غلات هستند.

رابرت جینکرسون؛ دانشمند ژنتیک از دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید: برای سایر گیاهان ما هنوز در مرحله‌ی تحقیق و توسعه برای استفاده از استات به عنوان منبع کربن آنها هستیم. علاوه بر استات، قارچ‌ها، مخمرها و جلبک‌ها می‌توانند به این روش رشد کنند.

دانشمندان می‌گویند: انتقال از روش‌های سنتی کشاورزی به کشاورزی الکتریکی نه‌تنها به تغذیه‌ی کارآمدتر مردم منجر می‌شود، بلکه مزایای بالقوه‌ی عمیقی برای محیط زیست به همراه دارد. درحالی که روش‌های کشاورزی متعارف اغلب منجر به جنگل‌زدایی گسترده می‌شوند که نقش عمده‌ای در از دست رفتن تنوع زیستی و تغییرات آب‌و‌هوایی ایفا می‌کند، این روش نیاز به آب، زمین و وابستگی به نور خورشید را کاهش می‌دهد.

با کاهش چشمگیر میزان زمین مورد نیاز برای تولید محصولات کشاورزی، کشاورزی الکتریکی فرصتی برای جبران بخشی از آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از پاک‌تراشی زمین برای کشاورزی را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، با کاهش وابستگی به کودها و آفت‌کش‌ها که می‌توانند آبراه‌ها را آلوده کرده و بر اکوسیستم‌های آبی تأثیر بگذارند، این رویکرد نوآورانه جایگزین امیدوارکننده‌ای برای روش‌های تولید پایدارتر غذا ارائه می‌دهد.

پذیرش کشاورزی الکتریکی می‌تواند به احیای تدریجی زیستگاه‌های طبیعی، افزایش تنوع زیستی و کمک به ایجاد سیاره‌ای مقاوم‌تر کمک کند.

این مطالعه در مجله‌ی Joule منتشر شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.