تاریخ انتشار : شنبه 5 آبان 1403 - 20:48
کد خبر : 11111

سفرنامه سفیر سابق بریتانیا در ایران رونمایی می‌شود

کتاب در سرزمین صوفی بزرگ (سفرنامه سر راجر استیونس) به ترجمه علی‌محمد طرفداری رونمایی می‌شود. به گزارش تهران خبر و به نقل از ایسنا، بیست‌وهشتمین نشست از سلسله نشست‌های عصر سه‌شنبه‌های مجلۀ بخارا به رونمایی از کتاب در سرزمین صوفی بزرگ (سفرنامه سر راجر استیونس) به ترجمه علی‌محمد طرفداری اختصاص دارد. این نشست در ساعت

کتاب در سرزمین صوفی بزرگ (سفرنامه سر راجر استیونس) به ترجمه علی‌محمد طرفداری رونمایی می‌شود.

به گزارش تهران خبر و به نقل از ایسنا، بیست‌وهشتمین نشست از سلسله نشست‌های عصر سه‌شنبه‌های مجلۀ بخارا به رونمایی از کتاب در سرزمین صوفی بزرگ (سفرنامه سر راجر استیونس) به ترجمه علی‌محمد طرفداری اختصاص دارد.

این نشست در ساعت ۵ بعدازظهر سه‌شنبه، ۸ آبانماه سال ۱۴۰۳ با حضور علی‌محمد طرفداری، غلامرضا عزیزی، حامد ایران‌شاهی و علی دهباشی برگزار می‌شود.

سر راجر بنتام استیونس متولد ۱۹۰۶میلادی برابر با ۱۲۸۵ خورشیدی و مؤلف سفرنامه در سرزمین صوفی بزرگ (یا شاه عباس صفوی)، سفیر بریتانیا در ایرانِ بعد از کودتای ۱۹ آگوست۱۹۵۳ برابر با ۲۸ مرداد ۱۳۳۲و سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق بود. ا. از سال ۱۹۲۸میلادی/ ۱۳۰۷ خورشیدی وارد خدمت وزارت امور خارجه انگلستان شد و علاوه‌بر مسئولیت سفارت در ایران از ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۸میلادی برابر با ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۷ خورشیدی، به عنوان سفیر بریتانیا در سوئد (۱۹۵۱-۱۹۵۴میلادی/۱۳۳۳-۱۳۳۰ خورشیدی) و تحت مسئولیت‌های دیگر در کشورهای آرژانتین، آمریکا و آفریقای مرکزی نیز فعالیت کرد.

استیونس این کتاب را در سال ۱۹۶۲ به چاپ رساند که در سال ۱۹۷۱ با پیشگفتاری از وی برای چاپ دوم تجدید چاپ شد. او در زمان انتشار این اثر یعنی دهه ۱۹۶۰میلادی/۱۳۴۰ خورشیدی چند مسئولیت دانشگاهی و جز آن هم داشت و نهایتاً در سال ۱۹۸۰ میلادی/ ۱۳۵۸ خورشیدی یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درگذشت. در سال ۱۹۸۴ میلادی/۱۳۶۲ خورشیدی و بعد از وفات او، همسر دوم او بخش اعظم نوشته‌ها، مقالات، نامه‌ها و عکس‌هایی را که او در دوران حیات کاری خود به ویژه در بیرون از انگلستان نوشته یا گرفته بود، به مرکز آرشیو چرچیل در دانشگاه کمبریج سپرد و سایر اسناد او بعدها و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۱۳۸۹/۲۰۱۳ و ۱۳۹۱ به این مرکز سپرده شدند و مجموعه تمام این اسناد هم‌اکنون در آنجا نگه‌داری می‌شوند.

در این اسناد توصیفات فراوانی از سرزمین‌ها و مردم مورد بازدید استیونس، از جمله در ایران آمده که بعضی از آن یادداشت‌ها در نگارش کتاب حاضر و نیز کتاب دیگر او درباره سیاحان اروپایی سده هفدهم میلادی/ یازدهم هجری قمری در ایران با عنوان عرابه ایرانی (که استیونس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت پهلوی نام آن را به نخستین دیدار از ایران تغییر داد)، مورد استفاده وی قرار گرفتند.

این نشست در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، باغ‌ موزهٔ‌ نگارستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.