تاریخ انتشار : جمعه 4 آبان 1403 - 14:13
کد خبر : 11039

تداوم رد پای داماد زاکانی در شهرداری/ تاخیر در تحویل واگن‌های متروی تهران از مقصد پکن؛ بالاخره قرار است تهرانی‌ها اموات‌شان را کجا دفن کنند؟

نورا حسینی: شهردار تهران در این سال‌ها بارها به تهرانی‌ها وعده داده است تهران را به شهری تبدیل می‌کند که زندگی برای تهرانی‌ها راحت‌تر و با کیفیت‌تر باشد، از ارزان‌تر شدن زندگی در تهران تا کمک به حل چالش مسکن. اما دراین ۳ سال کیفیت زندگی تهران تفاوت کرده است؟ نقش داماد فراتر از مشاوره اخبار

نورا حسینی: شهردار تهران در این سال‌ها بارها به تهرانی‌ها وعده داده است تهران را به شهری تبدیل می‌کند که زندگی برای تهرانی‌ها راحت‌تر و با کیفیت‌تر باشد، از ارزان‌تر شدن زندگی در تهران تا کمک به حل چالش مسکن. اما دراین ۳ سال کیفیت زندگی تهران تفاوت کرده است؟

نقش داماد فراتر از مشاوره

اخبار ۳ و ۴ آبان ماه را که در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مرور کنیم، اولین خبر حکم پرحاشیه علیرضا زاکانی برای دامادش به چشم می‌آید، او در ۳ آبان ۱۴۰۰ طی حکمی حسین حیدری به‌عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد. او چند روز بعد به دلیل فشارهای اجتماعی مجبور به لغو این حکم شد اما همچنان این حضور ادامه دارد. شهردار می‌گوید از مشورت‌های دامادش استفاده می‌کند اما برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که حضور داماد وی بیش از مشاوره است. آن‌ها سال گذشته در تذکری جمعی خواستار شفاف‌سازی این حضور در شهرداری شده بودند.
 
 همچنین شهردارتهران در ۴ آبان ماه این سال در مراسم تودیع و معارفه معاونانش اعلام کرد که  فناوری و هوشمندسازی لوکوموتیو شهرداری تهران خواهد بود و  سرمایه‌گذاری ها مهمی در بخش هوشمندسازی انجام شده است و باید از حوزه فناوری و حمل و نقل تعریف جدیدی داشته باشیم. به‌صورتی‌که در این خصوص توان بیشتری گذاشته شود و از نیروهای متخصص، تکیه گاه و مطمئن استفاده کنیم تا بتوانیم از حقوق خود دفاع و حوزه فکر و اندیشه را جاری کنیم و هم مبتنی بر فناوری ظرفیت‌ها را در مسیر درست پیش ببریم.

تداوم رد پای داماد زاکانی در شهرداری/ تاخیر در تحویل واگن‌های متروی تهران از مقصد پکن؛ بالاخره قرار است تهرانی‌ها اموات‌شان را کجا دفن کنند؟

سامان دادن وضعیت زباله‌های تهران

دراین سال‌ها یکی از تذکرات پی در پی اعضای شورای شهر تهران عقب ماندگی‌های جدی در حوزه هوشمندسازی شهر تهران است و به اعتقاد برخی از اعضای شورا در این حوزه عقب نشینی هم داشته‌ایم. یکی دیگر از وعده‌های شهردار تهران در  ۴  آبان ماه ۱۴۰۱ تغییر در شیوه نظافت شهر تهران بوده او وعده داده که زباله‌ها از دسترس کوله کتفی‌ها خارج می‌شوند از قرارگیری پوشش برای مخازن زباله پایتخت در آینده خبر داد. اوگفته بود که «با این روش امکانی را ایجاد می‌کنیم که شهر از زشتی که درحال حاضر دارد رها شود؛ امروز این موضوع صورت قشنگی ندارد و باید از این طریق اصلاح شود. از سوی دیگر بتوانیم پسماند را سامان دهیم که هرکسی نتواند آن را از مخازن بردارد و بریزد کف خیابان و شروع کند به تفکیک؛ به این ترتیب این مسئله ساماندهی می‌شود و کوله کتفی‌ها نیز به صورت کلی جمع خواهند شد. با این تدابیر نظم و نسخی در این حوزه ایجاد می‌شود و در کنار زیبایی شهر شرایط خاصی پیدا خواهد شد که برای آن هم پروژه خاصی طراحی شده است که در بین مجموعه‌های داخل شهرداری قراردادهای آن بسته خواهد شد و این کار آغاز می‌شود و ظرف حدود ۵ ماه می‌توانیم این اتفاق مهم را برای تهران رقم بزنیم.»

تراموا برای شهر تهران

موضوع تراموا هم یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این سال ها توسط شهرداری بارها وعده داده شده و به همان میزان هم با واکنش شورای شهر رو به رو شده است. شورا تاکید دارد که مطالعات تراموا به شورا ارائه شود، در این روز  پرویز سروری در حاشیه شورای شهر تهران به خبرنگاران گفته: «هنوز گزارش دقیقی در خصوص تراموا به شورا داده نشده و این موضوع احتمالا در مرحله مطالعه است. تراموا می‌تواند بخشی از نیازها را پاسخ دهد؛ اما باید مطالعات این طرح به دست شورا برسد تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. انتظاری که هنوز به پایان نرسید.»

تداوم رد پای داماد زاکانی در شهرداری/ تاخیر در تحویل واگن‌های متروی تهران از مقصد پکن؛ بالاخره قرار است تهرانی‌ها اموات‌شان را کجا دفن کنند؟

سرگردانی درباره محل دفن اموات

در این سال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از تلاش این سازمان برای ایجاد ظرفیت‌های جدید برای دفن اموات با توجه به اتمام ظرفیت بهشت زهرا(س) خبر داد و گفت: «در تلاش هستیم با اقدامات متفاوت جلوی دلالی قبور و ایجاد سلطان قبر را بگیریم.»

او در تشریح جانمایی احداث آرامستان‌های جدید برای شهر تهران گفته بود: «این آرامستان‌ها در سه نقطه جنوب شرق، شمال غرب و شمال شرق احداث خواهند شد؛ اما با هدف جلوگیری از روی دادن اتفاقات پیش بینی نشده این نقاط تا زمانیکه قطعی نشدند اعلام نخواهند شد.»

وعده ای که مدیرعامل بهشت زهرا در سال ۱۴۰۱ داده هنوز در سال ۱۴۰۳ تکرار می شود هرچند این امید داده شده تا پایان امسال یک گورستان برای تهرانی‌ها ساخته شود.

تداوم رد پای داماد زاکانی در شهرداری/ تاخیر در تحویل واگن‌های متروی تهران از مقصد پکن؛ بالاخره قرار است تهرانی‌ها اموات‌شان را کجا دفن کنند؟

سرنوشت واگن‌های چینی متروی تهران؟

در۳ آبان سال ۱۴۰۲ در زمانی که شهردار تهران در سفر چین به سر می‌برد محد آقامیری به رسانه‌ها گفته است که در پروسه‌ای ۴ ساله، ۱۰۵۰ واگن به مترو اضافه می‌کنیم. او به‌عنوان رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرده: شهردار تهران با حضور در چین قرارداد ساخت ۷۹۱ دستگاه واگن مترو تهران را به جریان انداخت. همچنین موضوع انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی (تکنولوژی متحرک‌سازی واگن) نیز عملیاتی خواهد شد. در این دوره تفاهم‌نامه‌ها انجام شده و با دولت نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. تا جایی که این قرارداد با پیش‌پرداخت هیئت دولت منعقد شده و اکنون کارهای پایانی آن و کارها مرحله به مرحله‌ پیش می‌رود. در روند بررسی، قرارداد ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه ارتقاء پیدا کرد. ضمن اینکه ۲۵۹ دستگاه نیز جدیداً مورد مذاکره قرار گرفته است تا در یک پروسه دو تا سه ساله اضافه شود و به ۱۰۵۰ دستگاه برسد.»

 درحال حاضر خبری از ۶۳۰ واگن نیست و گفته می‌شود اولین قطار چینی بهمن ماه به تهران می‌رسد. در این سال‌ها تنها تصاویری از ساخت واگن‌های چینی که گفته می‌شد سند فعال شدن این قرار داد است منتشر شده است.

۲۳۳۲۳۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.