تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 12:04
کد خبر : 9637

کلنگ باستان‌شناس‌ها در «ری» بلند شد

مدیر پایگاه ملی ری از آغاز دو کاوش مهم باستان‌شناسی در پهنه باستانی ری پس از گذشت سال‌ها خبر داد. قدیر افروند این اتفاق را با توجه به وقفه طولانی در کاوش‌های باستان‌شناسی ری، «مهیج» توصیف کرد و به ایسنا گفت: پژوهش‌های باستان‌شناسی از برنامه‌های مهم و بنیادین پایگاه ملی ری است و  بزودی شاهد

مدیر پایگاه ملی ری از آغاز دو کاوش مهم باستان‌شناسی در پهنه باستانی ری پس از گذشت سال‌ها خبر داد.

قدیر افروند این اتفاق را با توجه به وقفه طولانی در کاوش‌های باستان‌شناسی ری، «مهیج» توصیف کرد و به ایسنا گفت: پژوهش‌های باستان‌شناسی از برنامه‌های مهم و بنیادین پایگاه ملی ری است و  بزودی شاهد دو برنامه کاوش باستان‌شناسی به‌طور همزمان در پهنه باستانی ری خواهیم بود.

او افزود: هم محوطه تاریخی «دژ رشکان» و هم تپه باستانی «چشمه علی» از مهمترین کانون‌های فرهنگی و تمدنی ری باستان هستند و با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته اکنون و در مهرماه ۱۴۰۳ (از روز سه‌شنبه) این دو کاوش آغاز می‌شوند و تا آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته مدیر پایگاه میراث ملی ری، کاوش باستان‌شناسی دژ رشکان پس از حدود ۱۷ سال و تپه چشمه علی با گذشت حدود ۲۵ سال دوبار از سر گرفته می‌شوند.

این باستان‌شناس اضافه کرد: دانشگاه شهید بهشتی در تپه باستانی چشمه علی و من در دژ رشکان، پژوهش و کاوش باستان‌شناسی این محوطه‌ها را انجام می‌دهیم.

افروند گفت: همکاری پایگاه ملی ری با دانشگاه شهید بهشتی بر پایه تفاهم‌نامه‌ای است که این دانشگاه با پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بسته است.

مدیر پایگاه میراث ملی ری ادامه داد: این پایگاه علاوه‌بر پروژه‌های متعددی که در دو محوطه باستانی مهم تپه میل و دژ رشکان اجرا کرده است اکنون آغازگر این حرکت مهم و در حقیقت تحول جدی علمی-پژوهشی در پهنه باستانی ری با دیرینگی بیش از ۸ هزاره است.

افروند اظهار کرد: این دو برنامه مهم باستان‌شناسی حاصل تعامل، همکاری و حمایت‌های ارزنده اداره کل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است و بالطبع حضور و همکاری یکی از موفق‌ترین گروه‌های باستان‌شناسی ایران، یعنی دانشگاه شهید بهشتی خود فرصت ارزشمند و نویدبخش همکاری‌های علمی گسترده ای با پایگاه ملی ری خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.