تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 مهر 1403 - 22:32
کد خبر : 9427

کشف جالب محققان؛ ماده مرموز روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی چه بود؟/ عکس

به گزارش تهران خبر و به نقل از خبرآنلاین از ایسنا، هنگامی که محققان یک ماده مرموز که روی سر و گردن مومیایی‌های باستانیِ کشف‌شده در حوضه «تاریم» در چین را آزمایش کردند، متوجه شدند این ماده درحقیقت قدیمی‌ترین پنیر جهان است. «لایوساینس» نوشت، ‌ محققان این ماده را که روی چند مومیایی آغشته شده بود

به گزارش تهران خبر و به نقل از خبرآنلاین از ایسنا، هنگامی که محققان یک ماده مرموز که روی سر و گردن مومیایی‌های باستانیِ کشف‌شده در حوضه «تاریم» در چین را آزمایش کردند، متوجه شدند این ماده درحقیقت قدیمی‌ترین پنیر جهان است.

«لایوساینس» نوشت، ‌ محققان این ماده را که روی چند مومیایی آغشته شده بود حدود دو دهه پیش در گورستان «Xiaohe» در حوضه «تاریم» در شمال غربی چین کشف کردند. بر اساس مقاله‌ای که چهارشنبه (۲۵ سپتامبر) در مجله «سِل» منتشر شده است، ‌ آزمایش‌های DNA نشان داد که این مادۀ مرموز، پنیر کفیر، یک نوع پنیر نرم پروبیوتیک بوده و هزاران سال پیش با استفاده از پنیرهای گاوی و بزی تولید شده است.

کشف جالب محققان؛ ماده مرموز روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی چه بود؟/ عکس

این پنیر حاوی چندین گونه باکتریایی و قارچی از جمله «Lactobacillus kefiranofaciens» و «Pichia kudriavzevii»‌ است که هر دو آنها در دانه‌های کفیر امروزی یافت می‌شوند.

به گفته نویسنده ارشد این مقاله، پنیر روی مومیایی‌ها قدیمی‌ترین نوع پنیری است که تاکنون در جهان کشف شده است و با توجه به اینکه شرایط حفظ مواد غذایی همچون پنیر در طول چند هزار سال بسیار دشوار است، کشف این پنیر یک اکتشاف کمیاب و فرصتی ارزشمند به شمار می‌آید.

کشف جالب محققان؛ ماده مرموز روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی چه بود؟/ عکس

محققان همچنین معتقدند بررسی این پنیر باستانی می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ و تغذیه مردم گذشته در اختیار ما قرار دهد.

به گفته محققان، به کمک این اکتشاف می‌توان چگونگی تکامل یک باکتری در ۳۰۰۰ سال گذشته را بررسی کرد.

با این حال هنوز مشخص نیست که چرا این مومیایی‌ها در وهله اول به پنیر آغشته شده بودند.

٤٧٢٣٦

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.