تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 مهر 1403 - 16:57
کد خبر : 9413

روایت چمران از ابتکار مهندسان ایرانی در دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی چمران در یادواره 233 شهید مهندس استان اصفهان ضمن گرامیداشت میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در این فضا هستم؛ زمانی که افتخار داشتم در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خدمت کنیم، یکی از موزه‌هایی خارج از مناطق

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی چمران در یادواره 233 شهید مهندس استان اصفهان ضمن گرامیداشت میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در این فضا هستم؛ زمانی که افتخار داشتم در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خدمت کنیم، یکی از موزه‌هایی خارج از مناطق جنگی پایه‌گذاری کردیم، موزه دفاع مقدس اصفهان بود و امروز شاهد هستیم که به جایگاه وزین رسیده و امیدوارم که در آینده نیز پیشگام باشد چرا که استان اصفهان در ارتباط با دفاع مقدس به چنین مراکزی نیاز دارد.

وی افزود: آمار شهدای استان مایه افتخار مردم اصفهان است که چنین رزمندگان عزیزی را به جبهه‌های حق علیه باطل فرستاده و چنین شهدای بزرگوار و والامقامی دارد.

عضو شورای شهر اصفهان با یادآوری خاطره عملیات و  شکست حصر آبادان گفت: شهید چمران اعتقاد داشت که خوزستان و اهواز خطرناکترین نقطه کشور است و به همین دلیل روز 5 مهر ماه سال 1359 بود که تصمیم گرفت در جنگ شرکت کند و به خدمت حضرت امام رسید تا برای شرکت در جنگ و تشکیل ستاد جنگ‌های  نامنظم علیه صدام اجازه بگیرد.

وی ادامه داد: در آن زمان مقام معظم رهبری نماینده مردم تهران در مجلس بودند و در شورای دفاع نیز به عنوان نماینده حضرت امام حضور داشتند؛ دکتر چمران هم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده حضرت امام در ارتش بودند و به همین دلیل ارتباط نزدیکی با هم داشتند؛ زمانی که مقام معظم رهبری از نیت دکتر چمران با خبر شدند،بیان کردند که همراه وی می‌روند.

چمران به ادامه داد: دکتر چمران اعتقاد داشت صدام می‌خواهد خوزستان را از ایران جدا کند و برای این هدف قصد داشت تا اول آبادان و خرمشهر و بعد از آن اهواز را اشغال کند؛ وقتی شهید چمران و رهبر انقلاب به خدمت امام(ره) رسیدند، ایشان گفتند کار بسیار خوبی انجام می‌دهید و بروید و در ادامه این روند قرار شد گروهی آماده شود تا همراه‌ شهید چمران و مقام معظم رهبری به خوزستان بروند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت شهید چمران و مقام معظم رهبری روز ششم مهرماه از فرودگاه مهرآباد به همراه  70 نیرو و با سلاح‌های سبک به سمت جبهه رفتند، از سویی شهید چمران نیز نامه‌ای خطاب به امام نوشت تا ارتش امکاناتی را در اختیار قرار دهد چرا که در زمان جنگ مجبور بودیم بسیاری ادوات مورد نیازمان مثل قمقمه، دوربین و قطب‌نما را خودمان خریداری کنیم و حتی لباس‌ها را نیز از کره خریداری می‌کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: این گروه 70 نفره بعد از ورود به اهواز در دانشگاه جندی شامور(شهید چمران فعلی) مستقر شدند که چند کیلومتر با خاکریز دشمن فاصله داشت؛ همان شب شهید چمران گفت به شکار تانک برویم و به همراه مقام معظم رهبری و 15 نفر دیگر رفتند تا با آر‌پی‌جی تانک‌های دشمن را منهدم کنند اما چون شناسایی نداشتیم، موفق نشدند تا تانکی را شکار کنند اما شب بعد برای اولین بار 3 تانک عراقی را نابود کردند.

وی ادامه داد: این حملات هرشب ادامه داشت چون شهید چمران معتقد بود نباید اجازه دهیم‌ نیروهای صدام یک شب آرامش داشته باشند و با همین‌ نگاه بود که لشکر صدام قدم به قدم عقب می‌رفتند.

چمران در بخش دیگری از سخنانش به تشریح بخشی از مهندسی‌های صورت گرفته در هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: شهید چمران قبل از جنگ از شورای انقلاب اجازه گرفته بود که یک لشگر ده هزار نفری زبده ایجاد کند تا در حوادثی مثل حوادث کردستان به سرعت وارد شوند و به حدود نزدیک به هزار نفر آموزش داده و روانه جبهه کرده بودیم با این حال باز هم نیرو کم بود و به همین دلیل با ایده دکتر چمران از نیرو آب استفاده کردیم؛ یعنی کانال‌های آب را روانه دشمن می‌کردیم و تانک‌های عراقی در گل فرو می‌رفتند و رزمندگان اسلام با آرپی‌جی آنها را نابود می‌کردند.

وی ادامه داد: دشمن برای مقابله با این امر خاکریز ساخت در مقابل ما نیز در دل خاکریز مواد منفجره می‌گذاشتیم و از بین می‌رفتند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران متذکر شد: دشمن برای مقابله ارتفاع خاکریزها را بلندتر می‌ساخت و ما برای از بین بردن آن‌ها از موشک‌های زیر آبی استفاده می‌کردیم؛ رژیم بعث روی خاکریزها مسلسل می‌گذاشت و ما نیز موشک‌هایی را بر تخته‌هایی نصب و با کنترل از راه دور خاکریزها را منفجر می‌کردیم و می‌شکافتیم.

وی اضافه کرد: چنین روش‌هایی ادامه داشت‌ و ستاد جنگ‌های نامنظم بدون تانک و توپخانه 120 کیلومتر را حفظ کرد و این خط دفاعی تا آزادسازی خرمشهر وجود داشت و بر این‌ اساس با وجود مشکلات، عملیات‌ها انجام می‌شد.

چمران گفت: امروز هم این جنایات در سطح جهان در حال تکرار شدن است و ان‌شاءالله  باتمام‌ نیروها در مقابل رژیم صهیونیستی ملعون وآمریکای جنایتکار که عزه و لبنان را به آتش کشیده‌اند، آماده باشیم تا به پیروزی بزرگ برسیم اما نباید ساکت باشیم و برای این امر برنامه‌ریزی‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/170/.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.