اقامتگاهها؛ قلب تپنده صنعت گردشگری
وحید حاج سعیدی؛ نقش مکانهای اقامتی در توسعه گردشگری اقامت در سفر و یافتن یک محل اقامتی امن، دلپذیر و راحت همراه با خدمات متنوع یکی از مولفههای مهم در مسافرت محسوب میشود و بر کیفیت سفر تاثیر مستقیم میگذارد. خدمات شایسته در اقامت به نوع مکان بستگی ندارد و چه بسا خلاقیت، تنوع، راحتی و
وحید حاج سعیدی؛ نقش مکانهای اقامتی در توسعه گردشگری اقامت در سفر و یافتن یک محل اقامتی امن، دلپذیر و راحت همراه با خدمات متنوع یکی از مولفههای مهم در مسافرت محسوب میشود و بر کیفیت سفر تاثیر مستقیم میگذارد.
خدمات شایسته در اقامت به نوع مکان بستگی ندارد و چه بسا خلاقیت، تنوع، راحتی و احساس آرامش در یک اقامتگاه بومگردی کوچک از یک هتل چند ستاره و چند طبقه استاندارد و مدرن بیشتر باشد. بی تردید اقامت یکی از آیتمهای نفس گیر رقابت در صنعت گردشگری نیز محسوب میشود و مدیران این مجموعهها به منظور توسعه و رونق اقتصادی، اقامت شایسته و مطلوب را در سر لیست برنامههای خود قرار میدهند.
در حقیقت اقامت به معنای تامین سرپناهی برای گردشگران و پذیرایی با سه وعده غذا نیست؛ چرا که بسیاری از گردشگران ممکن است در خانه خودشان راحتی زاید الوصف و غذاهای های گران قیمتی را نسبت به مجموعههای گردشگری در اختیار داشته باشند؛ بنابراین آنها در سفر به هیجان، تنوع، احترام و کمی خلاقیت نیاز دارند و حاضرند برای این هیجان و خلاقیت هزینه کنند!
بدون شک ساختار، تجهیزات، مختصات، مولفهها و ویژگیهای اقامتگاهها در ماندگاری، تجربه مجدد و معرفی آن مکان به سایرین نقشی اساسی دارند. چرا که خلاقیت و تنوع خدمات در بخش غذا، پذیرایی، امکانات راحتی و ساختار اقامتگاههای مدرن، رقابت پذیری شدیدی را در این حوزه ایجاد کرده است و فعالان حوزه گردشگری نیز به این امر کاملاًواقفند.
به همین اعتبار در کنار مولفههای استاندارد و مدرن اقامتی، امروزه مهمان نوازی و ارائه خدمات شایسته با فرمتهای بومی یا خلاقانه به گردشگران، به یک اصل عمومی در این صنعت تبدیل شده است. در چنین شرایطی مدیران خدمات بخش اقامت و اسکان وظیفه سنگینی بر عهده دارند و باید با برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و ارزیابی مستمر شرایط، حضور در اقامتگاه را برای گردشگران دلپذیر و خاطره انگیز کنند. در این میان خلاقیت هر مدیر را میتوان اصلیترین سرمایه مجموعه اقامتی قلمداد کرد.
مدیر محل اقامت عمدتاً با منابع انسانی، بودجه و امکانات موجود سروکار دارد و هنر اصلی او استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود است. این مسئولیت اوست که کارکنان را آموزش دهد و اطمینان حاصل کند که استانداردهای کیفی برای بهداشت، سلامت، ایمنی، تغذیه، نظافت محیط و … در محیط مجموعه رعایت میشود.
باید اذعان داشت آموزش امروزه در دنیا مهمترین و اساسیترین گام در بهبود کیفیت خدمات است و هر موسسه یا نهادی که در این حیطه پیشگام باشد و پویاتر و به بروزتر عمل کند، گوی سبقت را از سایرین خواهد ربود. آموزش و خلاقیت دو مولفهای هستند که در بالا بردن سطح کیفیت خدمات در مکانهای اقامتی و احساس تعلق گردشگران به مجموعه نقشی مهم و اساسی دارند. آموزش و خلاقیت را در توسعه صنعت گردشگری جدی بگیریم.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0